لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۸

آژانس انرژی: آمریکا در ماه ژوئن بزرگ‌ترین صادرکننده نفت دنیا شد


تاسیسات نفتی در تکزاس
تاسیسات نفتی در تکزاس

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود که روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهریورماه، در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید آمریکا در ماه ژوئن به بزرگ‌ترین صادرکننده ناخالص نفت در جهان تبدیل شد.

این گزارش می‌گوید صادرات ناخالص نفت آمریکا در ماه ژوئن سال جاری از روسیه و عربستان پیشی‌ گرفته است.

آمریکا در ماه ژوئن گذشته روزانه ۹ میلیون بشکه صادرات ناخالص نفت داشت.

این کشور همچنین واردکننده نفت نیز هست. آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد که واردات خالص نفت این کشور در ماه ژوئن ۳.۶ میلیون بشکه بوده است که یک رکورد محسوب می‌شود.

طی چند سال گذشته آمریکا بیشترین جهش در تولید نفت دنیا را داشته است. پارسال تولید این کشور به مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز رسید که نسبت به سال ۲۰۱۷ افزایشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد و به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت جهان تبدیل شد.

امسال نیز انتظار می‌رود این رقم به ۱۲.۴ میلیون بشکه اوج بگیرد و سال آینده دوباره حدود یک میلیون بشکه افزایش یابد.

آژانس می‌گوید سطح صادرات نفت آمریکا با توجه به پروژه‌های نفت شیل که قرار است در سه‌ماهه چهارم سال راه‌اندازی شود، می‌تواند یک سوم بیشتر از سطح ماه ژوئن باشد.

چهارشنبه هفته جاری اوپک نیز با اشاره به اوج‌گیری تولید نفت کشورهای غیرعضو، خصوصا آمریکا برآورد کرد که عرصه برای صادرات نفت اعضای این سازمان تنگ‌تر می‌شود.

ایران نیز عضو اوپک است که از ابتدای پارسال تاکنون روزانه بیش از ۱.۶ میلیون بشکه از تولیدش به خاطر تحریم‌های آمریکا کاسته شده است.

آژانس در گزارش خود همچنین پیش‌بینی خود از میزان رشد مصرف جهانی نفت را کاهش داده و گفته است در سال جاری رشد روزانه مصرف نفت ۱.۱ میلیون بشکه خواهد بود. این رقم ۲۰۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی آژانس در ماه ژوئیه بود.

این گزارش همچنین به توافق کاهش تولید نفت اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش تولید روزانه ۱.۲ میلیون بشکه اشاره کرده و می‌گوید در ماه‌های گذشته میزان پای‌بندی اعضای این گروه به تعهدات خود بسیار بالا بود، اما در ماه اوت روسیه، نیجریه و عراق ۶۰۰ هزار بشکه بیشتر از تعهدات خود تولید نفت داشته‌اند، اما باز هم میزان کاهش تولید کل اعضای این گروه ۱۶ درصد بیشتر از سطح توافق بوده است.

آژانس با اشاره به رشد تولید کشورهای غیرعضو اوپک می‌گوید به غیر از آمریکا، نروژ پروژه‌های افزایش تولید نفت را سرعت بخشیده و برزیل نیز تولید نفت خود را طی دو ماه گذشته، روزانه ۴۰۰ هزار بشکه افزایش داده است.

اوج‌گیری تولید و کاهش رشد مصرف جهانی نفت باعث شده است قیمت‌های جهانی نفت هم اکنون ۲۰ درصد کمتر از قیمت‌های پارسال باشد که البته این موضوع بنا بر گزارش آژانس بین‌المللی انرژی می‌تواند به رشد مصرف جهانی نفت نیز کمک کند.

منابع: آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک، اداره اطلاعات انرژی آمریکا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG