لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

ویروس کرونا: انتظار افت رشد اقتصادی جهان به منفی ۱.۵ درصد


در پیش‌بینی قبلی موسسه بین‌المللی مالی که اکتبر پارسال منتشر شد، رشد اقتصادی جهان برای سال جاری میلادی مثبت ۲.۶ درصد گزارش شده بود.
در پیش‌بینی قبلی موسسه بین‌المللی مالی که اکتبر پارسال منتشر شد، رشد اقتصادی جهان برای سال جاری میلادی مثبت ۲.۶ درصد گزارش شده بود.

موسسه بین‌المللی مالی، مستقر در پاریس، می‌گوید انتظار می‌رود که اقتصاد جهانی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده و در سال جاری رشد منفی تجربه کند.

بر اساس گزارشی که این موسسه (آی‌آی‌اف) روز دوشنبه چهارم فروردین‌ منتشر کرده است، شیوع سریع ویروس کرونا، شکست توافق اوپک و کشورهای هم‌پیمان به رهبری روسیه برای کاهش دوباره تولید جهانی نفت همراه با شوک‌های اقتصادی باعث خواهد شد که رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی منفی ۱.۵ درصد باشد.

در پیش‌بینی قبلی این نهاد مالی که اکتبر پارسال منتشر شد، رشد اقتصادی جهان برای سال جاری میلادی مثبت ۲.۶ درصد گزارش شده بود.

این گزارش می‌گوید انتظار می‌رود رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ از دو درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود به منفی ۲.۸ درصد برسد.

رشد اقتصادی چین از ۵.۵ درصدی که قبلا پیش‌بینی شده بود، به ۲.۴ درصد کاهش خواهد یافت که کمترین میزان طی دهه‌های گذشته است.

منبع: موسسه بین‌المللی مالی
منبع: موسسه بین‌المللی مالی

در مورد هند نیز رشد اقتصادی از ۶.۷ درصدی که قبلا پیش‌بینی می‌شد، احتمالا به ۲.۹ درصد کاهش خواهد یافت.

اما بیشترین ضربه از ویروس کرونا بر اقتصاد اروپا وارد خواهد شد.

این نهاد مالی قبلا پیش‌بینی کرده بود که رشد اقتصادی حوزه یورو حدود ۱.۲ درصد باشد، اما اکنون می‌گوید این رقم، منفی ۴.۷ درصد خواهد بود.

بر اساس آخرین برآوردها، تعداد قربانیان ویروس کرونا در جهان تا روز دوشنبه از ۱۵ هزار نفر فراتر رفته است.

طی هفته‌های گذشته بازارهای جهانی سهام با افت چشمگیر شاخص مواجه شده و قیمت نفت نیز نسبت به ابتدای سال ۶۰ درصد کاهش یافته است.

گزارش‌ها حاکی است شیوع کرونا و شمار قربانیان آن در اروپا به سرعت در حال افزایش است، خصوصا ایتالیا و اسپانیا وضعیت بسیار شکننده‌ای دارند و بیشترین شمار قربانیان را در این اتحادیه داشته‌اند.

به رغم تصمیم سران اروپا و آمریکا برای تزریق صدها میلیارد دلار کمک‌ مالی به اقتصادشان، آنها هنوز نتوانسته‌اند که شوک حاصل از کرونا را مهار کنند.

بعد از اتحادیه اروپا انتظار می‌رود اقتصادهای بزرگ آمریکای لاتین بیشترین افت تولید ناخالص داخلی را داشته باشند.

همچنین کشورهای عضو اوپک که اقتصاد آنها به شدت وابسته به درآمدهای نفتی است، نه تنها از ویروس کرونا، بلکه از افت قیمت نفت نیز زیان هنگفتی خواهند دید.

بر اساس آخرین آماری که شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفت‌کش‌ها، کپلر در اختیار رادیو فردا قرار داده، کل صادرات نفت اوپک در ماه فوریه حدود ۲۲.۳۴ میلیون بشکه در روز بود.

قیمت نفت از حدود ۶۴ دلار در ژانویه امسال به ۵۶ دلار در ماه فوریه کاهش یافت و اکنون به حدود ۲۶ دلار سقوط کرده است.

بدین ترتیب، مجموعه اوپک در ماه جاری اگر بتواند سطح صادرات خود را حفظ کند و قیمت‌ها دوباره کاهش نیابند، روزانه بیش از ۸۰۰ میلیون دلار نسبت به ماه ژانویه زیان می‌کنند.

XS
SM
MD
LG