لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

بیش از ۵۰۰ فعال فرهنگی و مدنی خواستار آزادی مدیر جمعیت امام علی شدند


شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی
شارمین میمندی‌نژاد، موسس جمعیت امام علی

بیش از ۵۰۰ فعال فرهنگی و هنری و حقوق‌دان در نامه‌ای سرگشاده ضمن ابراز نگرانی از ایجاد محدودیت برای «جمعیت امام علی»، خواستار آزادی فوری شارمین میمندی‌نژاد، مدیر و بنیان‌گذار این سازمان خیریه شدند.

نامه این فعالان که روز دوشنبه ۶ مرداد منتشر شده به امضای چهره‌هایی چون بابک احمدی، نوشین احمدی خراسانی، مهرداد اسکویی، حمید امجد، رخشان بنی اعتماد، جعفر پناهی، کیومرث پوراحمد، رضا درمیشیان٬ عبدالفتاح سلطانی، رسول صدرعاملی، فرزانه طاهری، بهمن فرمان‌آرا، اصغر فرهادی، کیهان کلهر و فاطمه معتمدآریا رسیده است.

این نامه از جمعیت امام علی به عنوان یکی از «موفق‌ترین سازمان‌های مردم‌نهاد در ایجاد و به‌کارگیری مشارکت عمومی برای گسترش آموزش، ارتقای سلامت، کاهش فقر و بی‌عدالتی در جامعه» نام می‌برد.

شارمین میمندی‌نژاد اول تیر ماه همراه با مرتضی کی‌منش، مسئول روابط عمومی، و کتایون افرازه، بازرس این سازمان بازداشت شد، اما در حالی که این دو با قید وثیقه آزاد شدند، اما میمندی‌نژاد همچنان در زندان به‌سرمی‌برد.

اطلاعیه‌ای که جمعیت امام علی منتشر کرده است از «قرارگاه ثارلله سپاه پاسداران» به عنوان شاکی پرونده اسم می‌برد و می‌گوید که اتهام‌های مدیر این سازمان «توهین» به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و «اقدام علیه امنیت ملی» است.

جمعیت امام علی که از سال ۱۳۷۸ آغاز به کار کرده یکی از معروف‌ترین سازمان‌های خیریه در ایران است که هزاران نفر به طور داوطلبانه با آن همکاری می‌کنند. کنشگرانی که در نامه خود خواستار آزادی شارمین میمندی‌نژاد شده‌اند، فهرستی از فعالیت‌های این سازمان ارائه کرده و آن را تاثیرگذار دانسته‌اند.

این نامه می‌گوید که گردانندگان جمعیت امام علی «پس از سال‌ها تلاش موفق شده‌اند با جلب اعتماد عمومی، واسطه‌‌ حمایت‌های اقتصادی مردم از اقشار آسیب‌پذیر باشند» و اکنون دامنه‌ی فعالیت‌های عام‌المنفعه‌ آن تا «بیش از ۴۴ مرکز در ۲۰ استان کشور» گسترده است.

امضاکنندگان نامه سپس هشدار داده‌اند که «بازداشت و حبس طولانی‌مدت بنیان‌گذار و مدیر این موسسه موجب خسارت‌های فراوان اجتماعی خواهد شد [و] صدها خانواده که با حمایت‌‌های مادی و معنوی جمعیت امام علی این روزگار سخت را همچنان با دشواری سپری می‌کنند، به‌زودی دچار مشکلات بیشتری می‌شوند».

برخی دیگر امضاکنندگان نامه عبارتند از امیر احمدی آریان، پانته‌آ بهرام، فرهاد تجویدی، سهراب پورناظری، پوران درخشنده، قاسم شعله سعدی، لیلی گلستان، علی مصفا، مهتاب نصیرپور و محمد یعقوبی.

XS
SM
MD
LG