لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۰

خاورمیانه و ایران در گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول


خاوند: در مجموع ارزیابی کارشناسان صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی خاورمیانه چندان خوشبینانه نیست
خاوند: در مجموع ارزیابی کارشناسان صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی خاورمیانه چندان خوشبینانه نیست

رادیو فردا - گزارش سالانه صندوق بین المللی پول درباره چشم انداز‌های اقتصادی خاورمیانه، آفریقای شمالی، افغانستان و پاکستان سه شنبه نهم آبانماه منتشر شد. پیش از پرداختن به مورد ایران، نخست ببینیم صندوق بین المللی پول چه نگاهی دارد به اوضاع عمومی اقتصادی در خاورمیانه...

فریدون خاوند: در مجموع ارزیابی کارشناسان صندوق بین المللی پول از وضعیت اقتصادی خاورمیانه چندان خوشبینانه نیست.

کشور‌های این منطقه، از دیدگاه صندوق، از دو عامل ضربه خوردند که یکی سطح پایین قیمت نفت است طی دو سه سال گذشته که تاثیر منفی داشته طبعا به خصوص بر صادر کنندگان این کالا، و دوم اشوب‌های منطقه در سوریه، در عراق، در یمن، با سپاه انبوه آواره‌ها و مسایلی که نبود امنیت به وجود آورده برای کل منطقه.

به همین دلیل است که به رغم جان گرفتن اقتصاد جهانی و بهبودی که به وجود آمده است در شماری از مناطق جهان، خاورمیانه نتوانسته از این حرکت همگانی به صورت مثبت تاثیر بپذیرد. صندوق به کشور‌های خاورمیانه و دیگر مناطقی که زیر پوشش این گزارش هستند توصیه میکند اقتصادشان را متنوع کنند، بخش خصوصی را توسعه بدهند، نظام مالی خودشان را تقویت بکنند و اصلاحات دیگری از همین دست.

حالا بپردازیم به وضعیت اقتصادی ایران در این گزارش. کارشناسان صندوق بین المللی پول چه نظری دارند در این زمینه؟

گزارش صندوق در مجموع آمار بانک مرکزی جمهوری اسلامی در باره شاخص‌های اقتصاد کلان کشور را پذیرفته و تایید میکند که ایران در سال ۱۳۹۵ از نرخ رشد اقتصادی بسیار بالایی برخوردار بوده معادل ۱۲.۵ در صد و نرخ تورمش هم رسیده است به زیر ده در صد.

در مورد نرخ رشد کشور، صندوق میگوید که بالا بودن نرخ رشد در سال گذشته به دلیل رونق ناشی از رفع تحریم‌ها است که منظور اوجگیری شدید صادرات نفت ایران بود زیر تاثیر «برجام». و چون تاثیر این عامل در سال جاری دیگر وجود ندارد، نرخ رشد دوباره بر میگردد به ۳.۵ در صد برای سال جاری و ۳.۸ در صد برای سال آینده.

نرخ تورم هم از نه در صد در سال گذشته دوباره بر میگردد به بالای ده در صد، البته به مقدار خیلی کم.

در مجموع این‌ها همان نکاتی است که پیش از این از سوی کارشناسان اقتصادی ایرانی عنوان شده بود.

چه توصیه هایی دارد صندوق به کشور‌های منطقه از جمله ایران؟

توصیه اصلی به کشور‌های صادر کننده نفت منطقه از جمله ایران تنوع صادرات و بهبود کیفیت کالا‌های صادراتی، گشایش در عرصه بازرگانی خارجی و پیوستن به زنجیره تولید کالا در مقیاس جهانی است، برای بالا بردن رشد و افزایش در آمد مردم.

البته این راه حل‌ها کلی است و هر کشوری ویژگی‌های خودش را دارد.

XS
SM
MD
LG