لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۴۲

هشدار صندوق بین‌المللی پول درباره اهمیت کمک به کشورهای فقیر در تغییرات اقلیمی


صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود درباره اهمیت کمک کشورهای غنی به کشورهای فقیر در مبارزه با تغییرات اقلیمی هشدار می‌دهد.

روزنامه بریتانیایی گاردین بر اساس بخشی از گزارش تازه این سازمان اقتصادی درباره آینده جهان با وجود تغییرات اقلیمی در روز پنج‌شنبه، ششم مهرماه، گزارشی تهیه کرده است.

بر اساس این بخش از گزارش «چشم‌انداز اقتصادی جهان» که ماه آینده توسط صندوق بین‌المللی پول منتشر خواهد شد، کشورهای غنی و توسعه‌یافته باید در جهت کمک به کشورهای فقیر برای فائق آمدن بر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی بیشتر فعالیت کنند و در غیر این صورت باید عواقب رشد کمتر و مهاجرت بیشتر را تحمل کنند.

این سازمان که در واشینگتن مستقر است می‌گوید: «افزایش دمای هوا در جهان اثراتی بسیار نابرابر بر کشورها خواهد داشت و در این میان بیشترین بار عواقب ناخوشایند بر دوش کشورهایی خواهد بود که کمتر توان مالی مقابله با آنها را دارند.»

در حال حاضر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشر است. بنا به گزارش سازمان ملل متحد، تنها در سال ۲۰۱۴ پنجاه و سه میلیارد تن دی اکسید کربن وارد جو کره زمین شده و میزان آن به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

دانشمندان توفان‌ها و سیل‌ها و خشکسالی‌های اخیر را به‌ویژه در کشورهای فقیر یکی از نتایج تغییرات اقلیمی و آب و هوایی می‌دانند.

به دلیل همین وضع بحرانی بود که در سال ۱۳۹۴ مذاکرات نشست سازمان ملل متحد درباره تغییرات آب و هوایی در پاریس به مرحله مهمی رسید و بیش از ۱۹۰ کشور نخستین توافق را در مورد مبارزه با گرمایش زمین امضا کردند.

با این حال با به قدرت رسیدن دونالد ترامپ در آمریکا و موضع منفی او در برابر توافق پاریس و در نهایت اعلام این خبر که آمریکا از این توافق کناره خواهد گرفت حتی از آینده این توافق هم اطمینانی نیست، گرچه بسیاری از کشورها و حتی چند ایالت در آمریکا اعلام کرده‌اند که تعهد خود به توافق را حفظ خواهند کرد.

هدف بلندمدت توافق پاریس این است که نگذارد دمای زمین بیش از «دو درجه سانتیگراد» افزایش یابد.

برای تحقق این هدف، کشورهای جهان توافق کردند با اجرای سیاست‌هایی، هرچه سریع‌تر جلو انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیرند. البته انتظار می‌رود تنها کشورهای توسعه‌یافته موفق شوند به ‌معنای واقعی به این هدف برسند.

در آبان‌ماه سال ۹۴، بانک جهانی هشدار داد که اگر سیاست‌های درستی برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی و افزایش سطح دریا‌ها اجرا نشود تا سال ۲۰۳۰ تحت تاثیر گرمایش جو زمین صد میلیون نفر دیگر به جمعیت فقیر جهان افزوده خواهد شد.

برای آن که اهداف توسعه پایدار سازمان ملل تا سال ۲۰۳۰ محقق شود، لازم است که کشورهای فقیر بودجه عمومی خود را تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

این در حالی است که بر اساس گزارش تازه صندوق بین‌المللی پول این امر برای این کشورها «غیرممکن است».

در همین حال در این گزارش این هشدار نیز آمده است که در صورت افزایش چشمگیر در سطح آب دریاها در اثر تغییرات اقلیمی فعلی، موج مهاجرت نیز از کشورهای فقیر به کشورهای غنی بیشتر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG