لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۷

وزیر خارجه آلمان: حملات موشکی ایران به عراق ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد


آنالنا بائربوک در دیدار با فواد حسین، همتای عراقی خود
آنالنا بائربوک در دیدار با فواد حسین، همتای عراقی خود

وزیر خارجه آلمان روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند در جریان سفر به بغداد، حملات موشکی ایران در سراسر مرز عراق با این کشور را «غیرقابل قبول» خواند.

آنالنا بائربوک در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود گفت حملات موشکی ایران هم مردم و هم ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد.

به گفته او، «رژیم ایران با حملات موشکی خود نه تنها نشان می‌دهد که بی‌پروا و وحشیانه مردم خود را سرکوب می‌کند، بلکه زندگی انسان‌ها و ثبات کل منطقه را برای حفظ قدرت به خطر می‌اندازد».

اشاره وزیر خارجه آلمان به حملات موشکی ایران به مناطق کردنشین عراق در روزهای ابتدایی اعتراضات مردمی در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد است.

خانم بائربوک در ادامه گفت این حملات برای کل منطقه غیرقابل قبول و خطرناک است.

سفر او به بغداد هم‌زمان با سفر غیرمنتظره وزیر دفاع آمریکا به پایتخت عراق انجام شده است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در بغداد اعلام کرد که این سفر را برای حمایت از «شراکت راهبردی آمریکا و عراق برای عراقی امن‌تر، باثبات‌تر و برخوردار از استقلال بیشتر» انجام داده است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، که تا مدتی پیش فرمانده نیروهای سنتکام بود، به خبرگزاری رویترز گفت سفر آستین نشان‌دهنده تعهد واشینگتن به عراق، پس از اشتباهات گذشته آمریکا در قبال این کشور، است.

ژنرال مک‌کنزی عقب‌نشینی آمریکا از عراق بر اساس تصمیم دولت وقت باراک اوباما را «فاجعه‌بار» خواند و گفت دولت کنونی واشینگتن «رویکرد بالغ‌تری» در قبال عراق درپیش گرفته است.

در حال حاضر، شمار نظامیان آمریکایی مستقر در عراق حدود ۲۵۰۰ تن است.

پنتاگون حدود ۹۰۰ سرباز دیگر آمریکایی را در شمال سوریه مستقر کرده است که با وجود خشم دولت بشار اسد، ژنرال مارک میلی، رئیس نیروهای مسلح آمریکا، روز شنبه این هفته با آن‌ها دیدار کرد.

ژنرال آستین آخرین فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق پس از حمله نظامی کشورش علیه ارتش صدام حسین بود. او در آن دوره که مقارن با ریاست‌جمهوری جرج بوشِ پسر بود، مدعی شد که «همه اهداف نظامی آمریکا در عراق محقق شده است».

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG