لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۸

واکنش اقتصادی در ایران به جنگ حماس و اسرائیل؛ صعود دلار و سقوط شدید بازار بورس


یک روز پس از شروع جنگ میان حماس و اسرائیل، قیمت دلار در بازار فردوسی تهران به ۵۲ هزار تومان رسید، قیمت یورو از ۵۵ هزار تومان و قیمت «سکه امامی» از مرز ۳۰ میلیون تومان گذشت.

همچنین با آغاز معاملات روز یکشنبه ۱۶ مهرماه، بازار بورس تهران تنها در ۳۰ دقیقه شاهد سقوط شدید بود و «اغلب سهام‌ها» در محدودهٔ صف فروش معامله شدند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که شاخص کل بورس با ریزش ۵۱ هزار و ۶۱۰ واحد کاهش در رقم دو میلیون و هزار واحد ایستاد.

سایت اقتصادی «تجارت‌نیوز» نیز نوشت که قیمت دلار که روز گذشته پس از سه ماه وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده بود، امروز با رشدی عجیب به قیمت ۵۲ هزار تومان رسید.

نوسان قیمت دلار در بازار امروز با قیمت ۵۱ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز شد؛ رقمی که نشان می‌داد دلار در بازار امروز افزایشی است.

این در شرایطی است که به‌تازگی آمریکا با آزادسازی شش میلیارد دلار از پول‌های بلوکه‌شدهٔ ایران نزد بانک‌های کره جنوبی موافقت کرده است.

«تجارت‌نیوز» با بیان این‌که علت افزایش قیمت دلار به تحرکات میان اسرائیل و حماس برمی‌گردد، نوشت: «از روز گذشته هم معامله‌گران دلار در بازار اعلام کردند که تنش میان فلسطین و اسرائیل علت افزایش قیمت دلار است و امروز به نظر می‌رسد همین عامل به افزایش مجدد قیمت دلار دامن زده است.»

این در حالی است که آغاز جنگ حماس و اسرائیل تا این لحظه اثری بر ارزش «شکل»، واحد پول اسرائیل، نگذاشته اما ارزش پول ملی ایران امروز بار دیگر روند کاهشی یافته است.

برخی رسانه‌های اقتصادی از زلزلهٔ روز گذشته افغانستان هم به عنوان عامل دیگر افزایش قیمت ارز یاد کرده‌اند. زمین‌لرزه‌ای که بازار هرات را تعطیل کرد، امروز قیمت دلار هرات را به ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان رساند و از قیمت دلار تهران هم پیشی گرفت.

براساس گزارش تجارت‌نیوز ماندن قیمت دلار هرات روی این محدوده قیمتی، سیگنال افزایشی به بازار ارز فردوسی می‌دهد.

این در حالی است که بانک مرکزی جمهوری اسلامی اواخر تیرماه با ارسال بخشنامه‌ای به بورس از حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای شرکت‌های پالایش نفت و پتروشیمی و محاسبهٔ نرخ کالاها بر مبنای نرخ تسعیر ارز خبر داده بود.

پیش از این کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده بودند که این تصمیم دولت سیزدهم بر پایه حذف «ارز ترجیحی» شوک دیگری به اقتصاد کشور وارد کند و باعث موج تورمی جدید شود.

از سال ۱۴۰۰ تا کنون اقتصاد ایران شاهد دو موج تورمی دیگر بوده است. در نتیجهٔ این شرایط، زندگی افراد زیر خط فقر سخت‌تر شده و افراد بیشتری هم به زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

موج تورمی اول همزمان با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به‌دنبال آن افزایش نرخ ارز اتفاق افتاد و نرخ تورم را تا پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۰ درصد رساند. موج دوم افزایش نرخ تورم که در سال ۱۴۰۱ رخ داد، نرخ تورم را در پایان اسفند همان سال به آستانهٔ ۷۰ درصد رساند.

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه «امام صادق»، در اواخر تیرماه امسال نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی را مشابه ارز ۴۲۰۰ تومانی عنوان کرد و گفت چشم‌انداز ناامیدکنندهٔ بازار ارز می‌تواند بار دیگر سبب شوک به اقتصاد ایران شود.

ندری به وب‌سایت تجارت‌نیوز گفت: «چشم‌انداز بازار ارز روشن و امیدوارکننده نیست و همه نگران هستند که نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به یک‌باره افزایش پیدا کند و شوکی که با حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به اقتصاد کشور وارد شد، دوباره تکرار شود.»

بر اساس گزارش‌های تجارت نیوز، اقتصاد آنلاین و رادیو فردا؛ پ.م/ ر.ش
XS
SM
MD
LG