لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۴

افزایش «ناگهانی» بهای نان در خراسان رضوی؛ «به‌مرور در تمام کشور اجرا می‌شود»


همزمان با انتشار خبر افزایش «ناگهانی» قیمت نان در مشهد، رئیس اتحادیه نان در این شهر از اجرای تدریجی برنامه افزایش قیمت نان در سراسر کشور با دستور دولت ابراهیم رئیسی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، افزایش ۴۰ درصدی بهای نان در مشهد از روز سه‌شنبه، سوم مرداد، آغاز شده و بر اساس نرخ‌نامه جدید نان در استان خراسان رضوی، بهای نان بربری سنتی یارانه‌ای که تا روز پیش از آن با قیمت ۸۵۰ تومان فروخته می‌شد به ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

در این نرخ‌نامه، قیمت نان تافتون سنتی یارانه‌ای از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان، سنگک یارانه‌ای از ۱۴۰۰ به دو هزار تومان و بربری خراسانی نیمه‌یارانه‌ای از ۱۳۰۰ به ۱۸۰۰ تومان افزایش یافت.

در واکنش به این افزایش ناگهانی قیمت نان، رئیس اتحادیه نان مشهد اعلام کرد که این افزایش قیمت نان در دست اتحادیه و مسئولان مشهدی نیست و «از طرف پایتخت» چنین تصمیمی گرفته شده و برنامه افزایش سراسری «به مرور در تمام کشور اجرا می‌شود».

او به زمان آغاز این برنامه اشاره‌ای نکرد.

به گفته رئیس اتحادیه نان مشهد، نرخ نان از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ حدود ۵۷ درصد افزایش یافته و با توجه به تغییر ۴۰ درصدی یارانه نان، قیمت این ماده غذایی طی این سال‌ها حدود صد درصد بیشتر شده است.

پیش از این، افزایش ناگهانی قیمت نان در اردیبهشت ۱۴۰۱ با تجمع‌های اعتراضی در چند شهر و سرکوب خشونت‌بار این اعتراض‌ها همراه شده بود.

بالا رفتن قیمت نان به بهانه افزایش هزینه‌های تولید در حالی است که محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، دی‌ماه پارسال از «ناپدید شدن» روزانه حجم زیادی آرد در کشور، حدود پنج هزار تن آرد، معادل ۵۰ میلیون عدد نان لواش خبر داده بود.

وزارت اقتصاد پیشتر سرانه مصرف نان در کشور را حدود ۳۲۰ گرم اعلام کرده بود، با این حال بر اساس برخی گزارش‌ها این سرانه به‌ویژه در سال‌های گذشته به دلیل افزایش بهای مواد غذایی و عدم توانایی بسیاری از خانوارهای ایرانی برای تأمین برخی اقلام خوراکی مانند گوشت و برنج افزایش یافته است.

محمد سرگزی، یکی از نمایندگان سیستان‌ و‌ بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، اواسط فروردین امسال با اشاره به افزایش فقر در این منطقه گفته بود که «اغلب» سکنه این استان جز «نان»، امکان استفاده از دیگر «اقلام خوراکی را ندارند» و «آب و رُب و نان» را به‌عنوان غذا مصرف می‌کنند.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فارس و رادیوفردا/ ف. ع./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG