لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

ادامه انتقاد از تسهیلات مسکنِ بانک مرکزی در دولت رئیسی با اقساط ماهانه «سه برابر حقوق کارمندان»


پس از آن که رئیس بانک مرکزی ایران از دو برابر شدن مبلغ وام مسکن خبر داد، روزنامه شرق در گزارشی نوشت که اقساط ماهانه این وام «سه برابر حقوق پایه یک کارمند دولتی» است،‌ بنابراین امکان بازپرداخت آن برای مردم عادی وجود ندارد.

بر اساس گزارش روزنامه شرق که روز پنج‌شنبه اول تیرماه منتشر شده، شرایط اعطای وام طوری است که تنها افراد مرفه و کسانی که نیازی به وام خرید مسکن ندارند، می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

این گزارش می‌افزاید وام خرید مسکن و تعمیر آن دو برابر شده و به ۹۶۰ میلیون تومان رسیده است؛ اما نه تنها با این رقم تنها می‌توان یک خانه ۲۰ متری خرید، بلکه اقساط آن برای ۱۲ سالی که دولت در نظر گرفته، ماهانه ۲۰ میلیون تومان است، در حالی که حقوق پایه یک کارمند هفت میلیون تومان است.

این‌ها نکاتی است که در دو روز گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی بارها اشاره کرده و از آن انتقاد کرده‌اند. این کاربران هم‌داستان با کارشناسان در توئیتر و شبکه‌های دیگر تأکید کرده‌اند که این گونه افزایش وام به حل مشکل مسکن کمک نخواهد کرد.

گزارش شرق می‌افزاید خرید اوراق وام مسکن نیز رقم گزافی می‌طلبد و بخش درخور توجهی از مبلغ وام مسکن را می‌بلعد.

شهریار شقاقی، کارشناس اقتصاد مسکن، در این زمینه به «شرق» می‌گوید «برای دریافت وام از طریق اوراق باید نصف مبلغ وام را اوراق خریداری کرد. خرید از طریق اوراق هم قوز بالای قوز است. وام‌گیرنده از کجا پول بیاورد که نصف مبلغ وام را برای خرید اوراق بدهد؟»

او همچنین گفت با احتساب کارمزد، سود وام بانکی در واقعیت به ۲۸ درصد می‌رسد.

انتظار بازپرداخت ماهانه ۲۰ میلیون تومان اقساط وام بانکی در حالی است که پایه حقوق کارمندان و حداقل حقوق کارگران حدود هفت میلیون تومان است و از طرفی هزینه ماهانه زندگی یک خانوار در تهران ۳۰ میلیون تومان و در شهرستان‌ها ۲۴ میلیون تومان گزارش شده است.

اخیرا خبرگزاری ایلنا گزارش داد که در وضعیت کنونی خانواده‌هایی با دو شاغل نیز همچنان زیر خط فقر هستند.

شرایط سنگین بانک مرکزی برای اعطای وام مسکن در حالی رسانه‌ای شده است که ابراهیم رئیسی، رئیس‌ جمهور، که صراحتا قول ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکن را داده بود، هفته گذشته در صحن مجلس چنین گفت: «برخی می‌گویند دولت قول داده است یک میلیون مسکن بسازد. آنها (دولت‌های قبلی) که نساختند باید جواب دهند که چرا مسکن نساختند؟»

او توضیح نداد کم‌کاری دولت‌های قبلی در ساخت مسکن چه ارتباطی با عدم تحقق وعده خود او برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن دارد. او همچنین هیچ اشاره‌ای به تعداد خانه‌های ساخته شده طی دو سال گذشته نکرد.

در این میان، در حالی که مشاهدات میدانی از اوج‌گیری قیمت مسکن و اجاره خبر می‌دهد، بانک مرکزی شش ماه است که انتشار آمارهای رسمی قیمت مسکن و اجاره را بدون ارائه هیچ توضیحی متوقف کرده است.

به نوشته روزنامه شرق، آمارها نشان می‌دهد در سال اول دولت رئیسی فقط ۱۸ درصد و در سال دوم ۱۷ درصد از تکلیف قانونی بانک‌ها در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن محقق شده است: در مجموع، عملکرد تسهیلات‌دهی نظام بانکی به نهضت ملی مسکن تنها ۱۷.۵ درصد بوده است.

با استفاده از گزارش‌های شرق،‌ شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا؛ د. خ./ ف.دو
XS
SM
MD
LG