لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۱

تاکید آلمان و هند بر حمایت از برجام؛ سفر وزیر خزانه‌داری آمریکا به هند


رهبران آلمان و هند جمعه ۱۰ آبان ماه در بیانیه مشترکی بر حمایت از توافق هسته‌ای با ایران، موسوم به برجام، تاکید کردند. همزمان، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، در سفری به هند پیرامون افزایش فشارها بر جمهوری اسلامی با مقامات ارشد این کشور مذاکره خواهد کرد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، از روز پنج‌شنبه در دهلی نو میزبان آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بود و دیدار آنها به صدور بیانیه مشترکی با ۷۳ بند انجامید.


یکی از بندهای این بیانیه که در وبسایت رسمی آقای مودی منتشر شده است، می‌گوید هند و آلمان تاکید دارند که از اجرای کامل برجام بر اساس توافق میان ایران و شش کشور دیگر حمایت می‌کنند.

این بیانیه می‌افزاید که مسائل پیرامون برجام باید به‌صورت مسالمت‌آمیز و با مذاکرات سیاسی حل شود.

در ادامه بیانیه آمده است: «هند و آلمان بر این عقیده هستند که پایبندی کامل به برجام برای تضمین صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی لازم است و مسائل پیش آمده پیرامون آن باید بر اساس مذاکرات سیاسی، اطمینان‌سازی، و تلاش برای تنش‌زدایی حل شود.»

از سویی یک مقام هندی به روزنامه «ایندیا تایمز» گفته است آقای منوچین که بعد از سفر خاورمیانه به هند سفر کرده، در نظر دارد حمایت هند علیه برنامه هسته‌ای و شبکه‌های نظامی ایران را جلب کند.

دولت آمریکا روز چهارشنبه همزمان با سفر منوچین به خاورمیانه اعلام کرد که ایالات متحده همراه با شش کشور دیگر ۲۵ بانک، شرکت تجاری و شخصیت حقیقی را به دلیل نقش آنها در حمایت‌ ایران از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حزب‌الله لبنان تحریم کردند.

این کشورها شامل بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.


سفر آقای منوچین با همراهی جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ، مارشال بیلینگزلی، دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تامین مالی تروریسم و جرائم مالی، و همچنین برنت مکینتاش، معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌الملل از ۲۵ اکتبر (جمعه هفته گذشته) آغاز شده است.

یک مقام دولت هند به روزنامه «ایندیا تایمز» گفت منوچین در نظر دارد با خانم نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی هند دیدار و گفت‌گو کند.

این گزارش می‌گوید، هند به عنوان مشتری سنتی ایران، خرید نفت جمهوری اسلامی را در ماه مه متوقف کرده است.

شرکت اطلاعات انرژی و ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، روز جمعه آماری در اختیار رادیو فردا قرار داد که تایید می‌کند هند از ماه مه که آمریکا معافیت‌های نفتی به مشتریان تهران را متوقف کرد، هیچ محموله نفتی از ایران دریافت نکرده است.

این کشور در فاصله ماه‌های ژانویه تا آوریل نیز تنها روزانه ۲۸۵ هزار بشکه نفت از ایران دریافت کرده که کمتر از نصف دوران پیش از تحریم‌هاست.

بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت دارایی هند که در وبسایت رسمی آن منتشر شده است، این کشور در هشت ماه ابتدایی سال ۳ میلیارد و ۲۴۵ میلیون دلار واردات از ایران داشته که نسبت به دور مشابه پارسال ۷۰ درصد کاهش نشان می‌دهد، اما نکته مهم در گزارش وزارت دارایی این است که صادرات هند به ایران در این دوره زمانی با ۴۶ درصد رشد به بالای ۳ میلیارد دلار رسیده است.

روزنامه «ایندین تایمز» می‌نویسد تیم آقای منوچین در نظر دارد شنبه به بمبئی پایتخت مالی هند سفر کند و با رئیس بانک مرکزی این کشور دیدار کند.

با استفاده از وبسایت‌های رسمی نخست‌وزیر هند، وزارت دارایی هند، کپلر و گزارش ایندین تایمز؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG