لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

در ادامه تشدید تنش با هند، پاکستان حریم هوایی خود را بست


در پی تشدید تنش‌ها بین هند و پاکستان، دولت پاکستان روز چهارشنبه، هشتم اسفندماه، اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی و غیرنظامی بسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سازمان هوانوردی کشوری پاکستان به تمامی خطوط هوایی این کشور خبر داده که تا اطلاع ثانوی تمامی عملیات خود را در پاکستان لغو کنند.

این تصمیم پس از آن گرفته می‌شود که پاکستان اعلام کرد دو فروند هواپیمای نیروی هوایی هند را روز چهارشنبه در حریم هوایی خود سرنگون کرده و دو خلبان هندی را در بازداشت خود دارد.

هند نیز سرنگونی یکی از جت‌های جنگنده خود در خاک پاکستان را تایید می‌کند و می‌گوید که یک خلبان خود را نیز از دست داده است.

در همین حال خبر می‌رسد که دست‌کم پنج فرودگاه هند نیز تعطیل شده و شمار فراوانی از پروازها در این کشور لغو شده‌اند.

این رخدادها پس از حمله مرگبار یک گروه اسلام‌گرای پاکستانی به نیروهای پلیس هند در منطقه کشمیر هند و تنش‌های بعد از آن صورت می‌گیرد.

اواخر بهمن‌ماه در جریان انفجاری در منطقه پولوامای هند، ۴۰ تن از اعضای «نیروهای ذخیره پلیس» هند، که بزرگ‌ترین شاخه «پلیس مسلح هند» است، کشته شدند.

گروه شبه‌نظامی «جیش محمد» مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفت. جیش محمد در حدود ۲۰ سال پیش توسط مسعود اظهر در کراچی پاکستان تاسیس شد.

هند در واکنش به این بمب‌گذاری که در درگیری‌های سه دهه اخير ناحیه کشمیر بیشترین تلفات را داشت اقدامات امنیتی را تشدید کرده است.

در همین حال، ۱۲ روز بعد از بمب‌گذاری، خبر رسید که هند به اردوگاه جیش محمد در پاکستان حمله هوایی کرده است.

وزیر امور خارجه هند نیز گفته‌ است که این عملیات روز سه‌شنبه در خاک پاکستان عملیاتی پیش‌دستانه بود، بدین منظور که از ادامه حملات گروه جیش محمد جلوگیری شود.

در همین حال، پلیس پاکستان می‌گوید که نیروهای هندی اقدام به خمپاره‌باران منطقه کشمیر تحت کنترل پاکستان کرده‌اند که به مرگ شش غیرنظامی منجر شده است.

عِمران خان، نخست‌ وزیر پاکستان، پیشتر هشدار داده بود کشورش در برابر حمله احتمالی هند در واکنش به بمب‌گذاری اخیر در ناحیه مورد اختلاف کشمیر اقدام متقابل انجام خواهد داد.

دولت آمریکا نیز از پاکستان خواسته است عاملان حمله مرگبار در کشمیر هند را مجازات کند.

در همین حال روز چهارشنبه خبر رسید که چین و روسیه از دو کشور خواستند تا اقدام به کاهش تنش کرده و از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز درخواست مشابهی از این دو کشور دارد.

هند می‌گوید که تمایلی به تشدید تنش‌ها بین دو کشور ندارد و تلاش خواهد کرد در روابط خود با پاکستان خویشتن‌داری و آن را حفظ کند.

از سوی دیگر خبر می‌رسد که تنش بین هند و پاکستان تأثیر منفی بر بازارهای سهام اروپایی و آسیایی داشته است.

منطقه مورد مناقشه کشمیر به دو قسمت تقسیم شده که یکی توسط هند و دیگری توسط پاکستان کنترل می‌شود.

بین این دو کشور پرجمعیت آسیایی تاکنون سه جنگ رخ داده که دو مورد آن بر سر کشمیر بوده‌ است.

در کشمیر تحت کنترل هند از دهه ۱۹۸۰ جنبش جدایی‌طلبانه پرتلفاتی جریان داشته است. هند، پاکستان را به پشتیبانی از جدایی‌طلبان کشمیری متهم می‌کند، اتهامی که پاکستان رد می‌کند.

پاکستان همواره مدعی شده که از مردم کشمیر که اکثریت‌شان مسلمانند برای کسب حق تعیین سرنوشت فقط حمایت معنوی و دیپلماتیک می‌کند، ولی هیچ گاه نتوانسته هند را قانع کند که از حملات گروه‌های مسلح در کشمیر واقعاً حمایت نمی‌کند.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان و رویترز/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG