لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

دولت آمریکا از پاکستان خواست عاملان حمله مرگبار در کشمیر هند را مجازات کند


در جریان انفجاری در منطقه پولوامای هند، ۴۰ تن از اعضای «نیروهای ذخیره پلیس» هند، که بزرگ‌ترین شاخه «پلیس مسلح هند» است، کشته شدند
در جریان انفجاری در منطقه پولوامای هند، ۴۰ تن از اعضای «نیروهای ذخیره پلیس» هند، که بزرگ‌ترین شاخه «پلیس مسلح هند» است، کشته شدند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاکستان خواسته‌است عاملان حمله مرگبار در کشمیر هند را «مجازات کند». رئیس‌جمهوری آمریکا نیز این حمله را «وحشتناک» توصیف کرده و گفته به‌زودی بیانیه‌ای در این مورد صادر خواهد شد.

هفته پیش در جریان انفجاری در منطقه پولوامای هند، ۴۰ تن از اعضای «نیروهای ذخیره پلیس» هند، که بزرگ‌ترین شاخه «پلیس مسلح هند» است، کشته شدند.

گروه شبه‌نظامی و اسلام‌گرای «جیش محمد» مسئولیت این حمله انتحاری را برعهده گرفته‌است. جیش محمد در حدود ۲۰ سال پیش توسط مسعود اظهر در کراچی پاکستان تاسیس شد.

رابرت پالادینیو، از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا، ۳۰ بهمن ماه در جمع خبرنگاران از «حمایت قوی» واشینگتن از هند سخن گفت و از پاکستان خواست «هرآن‌که مسئول (واقعه) ‌است را مجازات کند».

دولت دهلی نو، اسلام‌آباد را مسئول این حمله می‌داند و هشدار داده برای «منزوی کردن» پاکستان، تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت. از سوی دیگر پاکستان این اتهام را رد کرده و نخست‌وزیر آن کشور هشدار داده است در برابر حمله احتمالی هند اقدام متقابل انجام خواهد گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز روز سه‌شنبه به حمله انتحاری واکنش نشان داد: «من [آن را] دیده‌ام. گزارش‌های بسیاری دریافت کرده‌ام. ما در زمان مناسب در این مورد اظهار نظر خواهیم کرد. خیلی خوب می‌شود اگر آن‌ها (هند و پاکستان) با هم کنار بیایند».

آقای ترامپ در عین حال افزوده است که حمله پولواما «وحشتناک» بود و «ما بیانیه‌ای در این مورد صادر خواهیم کرد».

رسانه‌های هندی می‌گویند جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ، از حق هند برای دفاع از خودش حمایت کرده‌است. خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت خارجه هند گزارش داده‌است که آقای بولتون در گفت‌وگو با همتای هندی خود قول داده واشینگتن از اجرای عدالت در مورد عوامل حمله، حمایت خواهد کرد.

همزمان با این وقایع محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز از پاکستان به هند سفر کرده‌است. برخی رسانه‌های هندی از جمله «هندو» می‌گویند انتظار می‌رود موضوع حمله کشمیر، یکی از محورهای مهم در مذاکرات طرف‌ها باشد. ولیعهد عربستان پیش از سفر به هند با نخست‌وزیر و مقام‌های ارشد پاکستان دیدار کرده بود.

ایران نیز در روزهای گذشته به شدت از پاکستان، در پیوند با حمله انتحاری چهارشنبه گذشته به نیروهای سپاه پاسداران در مسیر خاش-زاهدان، انتقاد کرده‌است. روز گذشته فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، گفت «عامل انتحاری و دو نفر از اعضای تیم تروریستی، پاکستانی هستند». سفیر پاکستان در تهران گفته است «نیروهای خارجی به دنبال تخریب روابط خوب بین دو کشور برادر ایران و پاکستان هستند. ما نباید اجازه دهیم آنها موفق شوند».

پرس‌تراست هند، هندو، رویترز، تایمز هندوستان، فارس|ت
XS
SM
MD
LG