لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

رهبر اپوزیسیون در هند به اتهام «افترا» به نارندرا مودی به زندان محکوم شد


راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند به همراه خواهرش پریانکا گاندی وادرا
راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند به همراه خواهرش پریانکا گاندی وادرا

راهول گاندی، رهبر حزب کنگره حزب اصلی مخالف دولت هند روز پنجشنبه به دلیل اظهار نظری در مورد نام خانوادگی مودی توسط دادگاه ایالت گوجارات به دو سال حبس محکوم شد و روز جمعه نیز پارلمان هند صلاحیت نمایندگی او را لغو کرد.

پارلمان هند در بیانیه‌ای گفت صلاحیت آقای گاندی برای نمایندگی در مجلس سفلای پارلمان لغو شده است.

اعضا و هواداران حزب کنگره روز جمعه در اعتراض به حکم دو سال زندان برای راهول گاندی که توسط مراجع قضایی ایالت گوجارات صادر شده است در برخی از شهرهای هند تظاهرات کردند.

سابقه شکایت از آقای گاندی به سخنان او در یک اجتماع انتخاباتی در سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد. رهبر حزب کنگره در بخشی از سخنرانی خود گفته بود چرا همه دزدان نام خانوادگی «مودی» دارند؟ او در ادامه سخنانش از نیروا مودی، دلال الماس که تحت تعقیب است، لالیت مودی، رییس پیشین لیگ برتر کریکت هند که به دلیل فساد مالی مادام‌العمر از این مقام برکنار شده است و نارندرا مودی، نخست وزیر هند نام برد.

آقای مودی، نخست وزیر هند با سایرین هیچ نسبت خانوادگی ندارد.

شکایت از راهول گاندی به اتهام افترا از سوی رهبر حزب حاکم بهاراتیا جاناتا در ایالت گوجارات به دادگاه تسلیم شده است. آقای پورنش مودی در شکایت خود گفت که راهول گاندی در این اظهار نظر «به کل جامعه مودی‌ها توهین کرده است.»

مودی یک نام خانوادگی متداول در ایالت گوجارات است.

راهول گاندی در جلسه دادگاه گفت منظور او از این سخنان تاکید بر فساد بوده و هیچ گروه یا جامعه خاصی هدف او نبوده است. دادگاه به قید وثیقه شروع دوره زندان او را به مدت ۳۰ روز به تعویق انداخت و آقای گاندی در این فرصت می‌تواند به حکم دادگاه شکایت کند.

دبیر کل حزب کنگره گفت آقای گاندی به مراجع قضایی عالی شکایت خواهد کرد و دولت نارندرا مودی را به «بزدلی و دیکتاتوری» متهم کرد.

راهول گاندی پس از صدور حکم دادگاه در توئیتی نوشت: «مبنای اعتقادات مذهبی من حقیقت و پرهیز از خشونت است. خدای من حقیقت و راه رسیدن به او پرهیز از خشونت است.»

راهول گاندی، فرزند راجیو و سونیا گاندی، نوه ایندیرا گاندی نخست وزیر فقید و نتیجه جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند پس از استقلال این کشور است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که او یکی از رقبای اصلی نارندرا مودی، نخست وزیر فعلی در انتخابات سراسری سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

مخالفان نارندرا مودی می‌گویند او به روش‌های فراقانونی تلاش می‌کند منتقدان را تضعیف کرده و از صحنه سياست خارج کند و محاکمه آقای گاندی را نمونه برجسته‌ای از اين اقدامات دولت فعلی هند و حزب حاکم بهاراتیا جاناتا می‌دانند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ ش.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG