لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

اندونزی کشته شدن تمام ۵۳ خدمه زیردریایی غرق‌شده را تایید کرد


ارتش اندونزی روز یکشنبه ششم اردیبهشت به‌طور رسمی اعلام کرد تمام ۵۳ خدمه زیردریایی «نانگالا ۴۰۲» که چهارشنبه گذشته در آب‌های عمیق دریای بالی ناپدید شده بود، جان باخته‌اند.

در همین حال، تیم‌های جست‌وجو از پیدا شدن لاشه زیردریایی در کف اقیانوس خبر دادند.

این خبر در حالی اعلام می‌شود که مقامات اندونزی روز شنبه «غرق شدن» زیردریایی مزبور را تایید کردند اما از اشاره مستقیم به سرنوشت ۵۳ سرنشین آن خودداری کردند.

از سوی دیگر، پیش از این اظهاراتی هم در مورد تمام شدن ذخیره اکسیژن این زیردریایی در روز شنبه مطرح شده بود.

این زیردریایی حامل فرمانده، ۴۹ خدمه و سه توپچی بود. زیردریایی «نانگالا ۴۰۲» ساخت آلمان از سال ۱۹۸۱ در خدمت نیروی دریایی اندونزی بود.

سرنشینان زیردریایی پیش از غرق شدن مشغول تمرین عملیات شلیک موشک بودند که قرار بود روز پنجشنبه در رزمایش نیروی دریایی به نمایش درآید.

دلیل وقوع این حادثه هنوز نامشخص است. با این حال، فرمانده نیروی دریایی اندونزی احتمال منفجر شدن این زیردریایی را رد کرده است.

در نشست خبری فرمانده نیروی دریایی اندونزی با خبرنگاران، شش قطعه از زیر دریایی غرق شده نمایش داده شد. ارتش اندونزی می‌گوید احتمالا فشار آب باعث ترک برداشتن بخشی از آن شده و زیردریایی را غرق کرده است.

نیروی دریایی اندونزی پیشتر از احتمال قطع برق در زیردریایی خبر داده و گفته بود شاید به این دلیل سرنشینان نتوانسته‌اند با اجرای عملیات وضعیت اضطراری، شناور را به سطح آب بازگردانند.

قطعات بازمانده از زیردریایی در دو مایلی محلی که ناپدید شده بود و در عمق ۸۵۰ متری پیدا شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد عملیات بیرون آوردن زیردریایی بسیار مشکل خواهد بود.

اندونزی بزرگترین مجمع الجزایر جهان و قلمرو آن شامل بیش از ۱۷ هزار جزیره است. این کشور در سال‌های اخیر در حريم دریایی خود با چالش‌های بیشتری روبرو شده که مهم‌ترین موارد آن رویارویی با کشتی‌های چینی در آب‌های اطراف جزیره «ناتونا» بوده است.

نیروی دریایی اندونزی در حال حاضر پنج فروند زیردریایی در اختیار دارد و قرار است تا سال ۲۰۲۴ دست‌کم سه فروند دیگر بر شمار زیردریایی‌های خود بیفزاید.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ آ.ت/ ک.ر
XS
SM
MD
LG