لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

بحران دیپلماتیک بین لبنان و عربستان؛ جورج قرداحی «استعفا می‌کند»


پوستر جورج قرداحی در یکی از خیابان‌های صنعا پایتخت یمن
پوستر جورج قرداحی در یکی از خیابان‌های صنعا پایتخت یمن

منابع مطلع روز پنجشنبه به رویترز گفتند٬ جورج قرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان قرار است روز جمعه استعفای خود را به نجیب میقاتی، نخست‌وزیر این کشور تقدیم کند.

طبق این گزارش، استعفای جورج قرداحی از سمت خود در راستای تلاش‌های دیپلماتیک امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای حل این بحران دیپلماتیک بین لبنان و تعدادی از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان صورت می‌گیرد.

امانوئل مکرون قرار است آخر هفته جاری به عربستان سفر کند و با مقام های این کشور دیدار خواهد داشت.

پیشتر رسانه‌های منطقه نوشته بودند٬ جنبش مسیحی «مَرَده» لبنان که جورج قرداحی عضو آن است نشستی برگزار کرده است که او پیش از سفر امانوئل مکرون به ریاض از سمت خود استعفا کند تا دست رئیس جمهوری فرانسه برای میانجیگری بین لبنان و عربستان و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس باز باشد.

پخش اظهارات ضبط شده جورج قرداحی در یک برنامه تلویزیونی درباره جنگ در یمن جرقه دور تازه تنش بین لبنان با عربستان و سپس کشورهای حاشیه خلیج فارس را زد. در این دور تازه تنش عربستان، امارات٬ کویت، و بحرین کاردار و سفرای لبنان را از کویت، ریاض، دبی و منامه اخراج کردند.

عربستان و امارات در اقدامی دیگر واردات تمامی کالاهای لبنان را به کشورهای خود ممنوع کردند.

جورج قرداحی در مصاحبه‌ای پیش از وزیر شدن٬ جنگ یمن را «تجاوز عربستان و امارات» به این کشور نامیده و گفته بود که «حوثی‌های یمن در برابر تجاوز خارجی از خود دفاع می‌کنند.»

در همین زمینه، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان چند هفته پیش درباره بالا گرفتن تنش بین بیروت و ریاض گفته بود، ریشه بحران با لبنان به تسلط حزب‌الله بر این کشور باز می‌گردد.

وزیر خارجه عربستان اضافه کرده بود، رهبران سیاسی و مردم لبنان باید با نقش حزب‌الله مقابله کنند.

در واکنش به این درخواست ریاض، وزیر خارجه لبنان هم گفته بود اگر عربستان «سر بریده حزب‌الله را روی سینی می‌خواهد، ما نمی‌توانیم این خواسته را تأمین کنیم».

عبدالله بوحبیب افزوده بود که عربستان سعودی «شروط غیر ممکنی را برای حل بحران با لبنان تحمیل می‌کند».

به گفته او، عربستان خواهان کاهش نقش حزب‌الله در لبنان است در حالی که این امر میسر نیست زیرا یک موضوع منطقه‌ای است.

تنش شدید میان دولت‌های سعودی و لبنان بر زندگی ده‌ها هزار تن از مردم کشورهای درگیر در بحران تأثیر گذاشته و از جمله بحرین سفر شهروندان خود را به لبنان ممنوع کرده و امارات نیز اتباع خود را از لبنان به بازگشت فراخوانده است تا با مخاطرات احتمالی امنیتی روبه‌رو نشوند.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG