لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

افزایش نگرانی‌ها از آتش‌سوزی آمازون؛ آماده‌سازی ۴۴ هزار نیروی ارتش برزیل


دولت برزیل هشدار داده که شش ایالت این کشور ممکن است با پیشروی آتش‌سوزی در معرض خطر قرار بگیرند.
دولت برزیل هشدار داده که شش ایالت این کشور ممکن است با پیشروی آتش‌سوزی در معرض خطر قرار بگیرند.

در پی تهدید اتحادیه اروپا برای کاهش تجارت با برزیل به‌خاطر «اهمال» در کنترل آتش‌سوزی آمازون، ژایر بولسونارو، رئیس‌جمهور دست راستی این کشور، می‌گوید این حادثه فراتر از قدرت کنترل دولت است، اما تمام تلاش خود را برای اطفای حریق به کار خواهد بست.

اتحادیه اروپا می‌گوید در صورت ادامه اهمال دولت برزیل، این کشور را از لحاظ تجاری تحریم خواهد کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، نیز که هم‌اکنون میزبان اجلاس سران گروه ۷ است اعلام کرده که این گروه آماده کمک به اطفای آتش‌سوزی و کمک به کشورهایی است که از این حادثه دچار خسارت شده‌اند.

آقای مکرون طی روزهای گذشته دولت آقای بولسونارو را تحت فشار قرار داده بود تا هر چه زودتر اقدامات لازم را عملی کند.

در پی دستور رئیس‌جمهوری برزیل برای اعزام نیروهای نظامی به مناطقی که آتش‌سوزی در آن‌ها جریان دارد، وزارت دفاع کشور اعلام کرده است ۴۴ هزار نیروی ارتش برای کمک به اطفای حریق مهیا شده‌اند.

بولسونارو در عین حال وعده داده است که بودجه بیشتری برای مبارزه با آتش‌سوزی تخصیص می‌دهد.

سازمان‌های بین‌المللی مدت‌هاست که ژایر بولسونارو را به نابود کردن جنگل‌های آمازون به بهانه رشد صنعت، کشاورزی و معادن متهم می‌کنند.

آقای بولسونارو از این اقدامات دفاع کرده و سعی کرده است تأثیر آن بر جنگل‌های آمازون را ناچیز جلوه دهد.

او اخیراً نیز گفته بود که آتش‌سوزی بیشتر در مناطقی است که قبلاً درختان‌شان قطع شده بود و جنگل‌های بکر دچار صدمات جدی نشده‌اند.

آقای بولسونارو همچنین اذعان کرده است که این آتش‌سوزی‌ها به‌عمد و توسط مزرعه‌داران اتفاق افتاده است. با این حال او خطاب به قدرت‌های جهانی گفت که در این مسئله دخالت نکنند.

دولت برزیل هشدار داده است که شش ایالت این کشور ممکن است با پیشروی آتش‌سوزی در معرض خطر قرار بگیرند.

از سوی دیگر، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز ۳۱ مرداد در مورد آتش‌سوزی در جنگل آمازون ابراز نگرانی کرد.

همزمان پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز از مردم خواسته است برای پایان یافتن سریع این آتش‌سوزی دعا کنند. او با اظهار نگرانی «شدید» از سوختن جنگل‌های آمازون گفته است که این جنگلها ریه‌های زمین هستند و زمین نیازمند آن‌هاست.

ادامه یافتن آتش‌سوزی جنگل‌های آمازون با اعتراضات داخلی در این کشور نیز مواجه شده است. این در حالی است که وزارت دفاع می‌گوید نیروهای زمینی و هوایی ارتش تمام تلاش خود را برای اطفای حریق به کار گرفته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد موضوع آمازون احتمالاً در دستور کار نشست سران گروه ۷ قرار دارد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دو روز پیش با انتشار توئیتی گفت «خانه ما در حال سوختن است. به معنای واقعی کلمه. جنگل بارانی آمازون، ریه‌هایی که ۲۰ درصد از اکسیژن دنیا را تولید می‌کنند، آتش گرفته است. این یک بحران بین‌المللی است. اعضای گروه ۷، بیایید اول از همه در دو روز در خصوص این موضوع اضطراری بحث کنیم!».

منابع: آسوشیتدپرس، رادیو فردا. ف.ق /ج
XS
SM
MD
LG