لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۰

مادر فرزاد انصاری‌فر: سکوت نمی‌کنم، چون داغدارم


مادر فرزاد انصاری‌فر در کنار دخترش بر آرامگاه فرزاد
مادر فرزاد انصاری‌فر در کنار دخترش بر آرامگاه فرزاد

یک خانواده کاملاً معمولی بهبهانی دو سال پس از کشته شدن یکی از پسران با گلوله جنگی در اعتراضات آبان ۹۸؛ زندانی شدن پدر و پسر دیگر خانواده و محکومیت دختر خانواده به چهار سال و نیم زندان به‌خاطر دادخواهی، همچنان با فشارهای امنیتی مواجه است، تا جایی که صاحبخانه فشار می‌آورد تا خانه اجاره‌ای‌شان را هم تخلیه کنند.

مریم (فلک) بهترپور، مادر فرزاد انصاری‌فر، پس از دو سال از کشته شدن پسرش، سکوتش را شکسته و در گفتگو با رادیو فردا می‌گوید همه اینها به خاطر این است که خانواده او دست از دادخواهی بردارند و سکوت کنند اما آنها نمی‌توانند سکوت کنند چون داغدار هستند.

او به رادیوفردا می‌گوید: گفتند اگر حرف بزنید و رسانه‌ای کنید زندان‌تان می‌اندازیم. می‌گویند اصلا دادخواه نشوید اصلا حرف نزنید. فقط نباید شما حرف بزنید. صدایتان بالا نیاید.

گفت‌وگو با مادر فرزاد انصاری‌فر پس از دوسال سکوت
please wait

No media source currently available

0:00 0:07:54 0:00
لینک مستقیم

فرزاد انصاری‌فر، سرامیک‌کار ۲۷ ساله، در میانه اعتراضات ۲۵ آبان ۹۸ در بهبهان، در پی اصابت گلوله به سرش، جان خود را از دست داد.

امین انصاری‌فر، پدر فرزاد، از جانبازان جنگ ایران و عراق و از بازماندگان عملیات کربلای ۴، همان زمان به رادیو فردا گفته بود که پسرش حدود ساعت یک بعدازظهر، پس از تعطیلی کارش، در نزدیکی خانه از پشت تیر خورد.

او حالا به اتفاق پسر دیگرش آرمان در بازداشت به سر می‌برد. آقای انصاری‌فر پیش از بازداشت در دادگاه بین‌المللی مردمی آبان که برای رسیدگی به سرکوب اعتراضات در آبان‌ ۹۸ برگزار شد، به‌عنوان یکی از شاهدان درباره کشته شدن پسرش و فشارهای امنیتی بر خانواده او به دلیل پیگیری دلایل کشته شدن او شهادت داده بود.

مریم بهترپور، مادر فرزاد انصاری‌فر می‌گوید: پسرم از سرکار برمی‌گشت، پسرم را کشتند، بعد خانه و ماشین دخترم را آتش زدند. ماشین و خانه‌اش را آتش زدند. بعد دوباره آمدند شوهرم و پسرم را زندان کردند. برای دخترم حکم دادند که زندانش کنند. خیلی ما را اذیت می کنند.ما هم خانه‌مان کرایه است. صاحبخانه هر روز می آید که بیرون مان کند خیلی به هم ریخته‌ایم آشفته‌ایم.

او می‌گوید که ماموران دادگاه و ماموران اطلاعات، خانواده او را اذیت می‌کنند: ما می‌رویم دادگاه، داد می‌زنیم که پسر ما را کشتید این بدبخت(پدر فرزاد) مریض است، کمرش هم شکسته، مریض‌حال است، اعصاب ندارد، روح‌ و روان هم ندارد. برای پسرم هم که الان داخل زندان است ناراحتی اعصاب و روان درست شده بعد اینها را زندان انداخته‌اند. زندگی ما را به هم ریخته‌اند، به ما توهین می‌کنند، جواب درست و حسابی هم به ما نمی‌دهند، آزادشان هم نمی‌کنند.

فرزانه انصاری‌فر، خواهر فرزاد در دو سال گذشته بارها به دلیل پیگیری قتل برادرش بازداشت و به دادگاه فراخوانده شده و از سوی دادگاه انقلاب ماهشهر به ۴ سال و نیم زندان محکوم شده است. مادر او می‌گوید: به خاطر دادخواهی برادرش بود. ما که نه ضدانقلاب بودیم نمی‌دانستیم سیاست چی است. الکی آمدند پسر ما را کشتند. ما که به خاطر پسرمان داغدار هستیم کاری به ضدانقلاب نداشتیم به خدا ما که اصلا اهل این حرف‌ها نبودیم. سرمان توی لاک خودمان بود.

بهبهان، شهری در جنوب شرقی خوزستان است که در اعتراضات روز شنبه ۲۵ آبان ۹۸، شش نفر با گلوله جنگی کشته شدند.

مادر فرزاد انصاری‌فر می گوید: حالا که پسر ما را کشتند، خانواده ما را هم همه می‌دانند در چه شرایطی هستند. خودش(پدر فرزاد) مریض حال است پلاتین هم توی کمرش است. کمرش شکسته، به خاطر همان جنگ، به خاطر همان سالها که شیمیایی توی سرش است، به خاطر اینکه پلاتین توی کمرش است، از سالهایی که جانباز شده بود زندگی‌مان را هم تلف کرد به خاطر اینکه هوش و حواس درستی نداشت. ما سالها به خاطر همین اذیت شدیم به خاطر اینکه مجروح جنگ بود. الان کاری کنید که آزاد شود و اینقدر ما را اینها اذیت نکنند.

خانم بهترپور می‌گوید که دادخواه است: من سواد درست و حسابی ندارم دادخواهم که دخترم را زندان نکنند. دخترم که ضدانقلاب نیست فقط دادخواه برادرش بود و گفت برای چی برادر مرا کشتید. الان خانه کرایه هستیم پول نداریم که دوباره پول پیش بدهیم. این آقا (پدر فرزاد) بیاید بیرون برای ما کار کند سرپرست ما است. کسی نیست که سرپرست ما باشد کسی نیست که از ما دفاع کند. نمی دانم چکار کنم اصلا ذهن و هوشم را از دست داده‌ام مریض حال و افسرده‌ هستم به خاطر پسرهایم که الکی پسرم را کشته‌اند.

اعتراضات آبان ۹۸ که در ابتدا واکنشی به گران شدن ناگهانی قیمت بنزین بود، به‌سرعت تغییر جهت داد و حکومت جمهوری اسلامی را نشانه گرفت. این اعتراضات اما با سرکوب شدید مواجه شد، به‌طوری که طی پنج روز صدها زن و مرد و حتی کودک کشته شدند.

وزیر‌‌ کشور ایران گفته است بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند، اما سازمان عفو ‌بین‌الملل با اعلام مشخصات حداقل ۳۰۴ نفر از کشته‌شدگان، تأکید کرده که شمار کشته‌شدگان ممکن است بسیار بیشتر از این عدد باشد.

خبرگزاری رویترز اما ضمن اعلام کشته‌ شدن حداقل ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات آبان ۹۸، از قول «سه منبع نزدیک به حلقه اطرافیان» خامنه‌ای «و یک مقام چهارم» نوشت که رهبر جمهوری اسلامی به مقام‌های ارشد کشور گفته است «هر کاری لازم است، برای متوقف کردن» اعتراضات انجام دهند.

  • 16x9 Image

    فرشته قاضی

    فرشته قاضی از پاییز ۹۹ به تحریریه رادیوفردا پیوست. او که بیش از دو دهه سابقه روزنامه‌نگاری دارد، در ایران به ویژه در حوزه سیاست داخلی، دولت و مجلس، فعالیت می‌کرد. در یک دهه گذشته نیز پس از خروج از ایران او با روزآنلاین، یورونیوز، و بی‌بی‌سی فارسی همکاری می‌کرد که محصول این دوره صدها گفت‌وگو و گزارش اختصاصی مرتبط با سیاست داخلی و حقوق بشر در ایران است.

XS
SM
MD
LG