لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۳

نرگس محمدی: از چند زندانبان شنیدم که فرزندان‌شان به اعتراضات پیوسته‌اند


نرگس محمدی
نرگس محمدی

نرگس محمدی زندانی سیاسی در تازه‌ترین اظهاراتش گفت از چند زندانبان شنیده که فرزندان آنان به اعتراضات سراسری ایران که پس از جان باختن مهسا امینی آغاز شده، پیوسته‌اند.

حساب کاربری خانم محمدی در اینستاگرام، با انتشار متن فارسی اظهاراتش به رادیو فرانسه نوشت: «زندانبان‌ها نیز تحت تأثیر این جنبش قرار گرفته‌اند. من تاکنون از چند نفرشان شنیده‌ام که فرزندانشان به جنبش پیوسته‌اند.»

این زندانی سیاسی در این اظهارات، ضمن تأکید بر تداوم اعتراضات سراسری در ایران، بار دیگر تکرار کرد که گزینش جمهوری اسلامی برای ریاست مجمع اجتماعی، «دارای تضاد و تناقض‌های اساسی و ناامیدکننده و ابهام‌زا» است.

او نوشت: «جمهوری اسلامی ویرانگر جامعه‌ مدنی ایران است ولی قرار است در این نشست با نهادهای مدنی گفت‌و‌گو کند.»

خانم محمدی افزود: «جمهوری اسلامی یکی از ناقضان فاحش و آشکار حقوق بشر و حکومتی سرکوبگر و خشونت‌طلب است ولی ریاست مجمعی جهانی را بر عهده گرفته که هدفش بهبود وضعیت حقوق بشر در جهان است.»

علی بحرینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو، روز ۲۰ اردیبهشت به عنوان رئیس «مجمع اجتماعی» در شورای حقوق بشر سازمان ملل منصوب شد.

این خبر واکنش‌های منفی زیادی در میان فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی درپی داشت و کارزاری اینترنتی نیز علیه آن به راه افتاد.

پیشتر نرگس محمدی در نامه‌ای از زندان اوین خطاب به رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از انتخاب نماینده جمهوری اسلامی به سمت ریاست مجمع اجتماعی این سازمان، عنوان کرد که این حکومت «به‌طور آشکار و بی‌تردید‌ یکی از ناقضان بزرگ حقوق بشر در جهان است».

او به رادیو فرانسه نیز گفت: «وقتی این خبر به بند زنان اوین رسید یکی از همبندی‌هایم از من پرسید واقعاً تو برای چه عمرت را هدر می‌دهی؟ تو به دنبال تحقق کدام اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر هستی؟ اعلامیه‌ای که پایگاه و حمایت‌کننده‌تان شورای حقوق بشر است و درست زمانی که جنبش انقلابی در ایران به دنبال تحقق دموکراسی و حقوق بشر و گذار از جمهوری اسلامی است، حکومت ناقض حقوق بشر را در ریاست این مجمع می‌نشاند؟»

خانم محمدی نوشت: «من همواره برای دفاع از حقوق بشر علی‌رغم پرداخت هزینه‌های سنگین، افتخار کرده‌ام، اما بابت اقدام شورای حقوق بشر شرمنده‌ام.»

محمدی هم اکنون به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در حال گذراندن بقيه حکم ۱۶ سال حبس در زندان اوین است.

او روز ۱۲ اردیبهشت امسال همراه با نیلوفر حامدی و الهه محمدی برنده جایزه جهانی آزادی مطبوعات از یونسکو شد.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب
XS
SM
MD
LG