لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۵

مقام دریانوردی ایران: نفتکش گریس ۱ با تغییر نام و پرچم عازم مدیترانه خواهد شد


دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه یک ابرنفتکش تحت اجاره ایران را توقیف کرد.
دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه یک ابرنفتکش تحت اجاره ایران را توقیف کرد.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران پنجشنبه ۲۴ مرداد گفته گفت: نفتکش گریس ۱ پس از انجام مقدمات سفر به سمت مدیترانه حرکت خواهد کرد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید، دادگاه جبل الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» رای داد، اما این نفتکش هنوز در بندر است و مشخص نیست که چه زمانی جبل الطارق را ترک خواهد کرد.

در همین حال، جلیل اسلامی،‌ معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، در گفت وگو با تلویزیون دولتی ایران در خصوص وضعیت این نفتکش گفت: « کشتی در زمان توقیف با پرچم پاناما در حال تردد بود و در ایام که کشتی توقیف بود این کشور پرچم خود را از این کشتی خلع کرد، به همین دلیل و پس از این اتفاق این کشتی به درخواست مالک کشتی حامل پرچم جمهوری اسلامی ایران است و نام کشتی به « آدریان دریا» تغییر کرده است. البته مقصد این کشتی نیز به مدیترانه تغییر پید اکرد.»

به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ایران این ابرنفتکش «تحت مالکیت روسیه است.»

جلیل اسلامی اضافه کرده است: «۲۵ نفر از خدمه کشتی از جمله کاپیتان کشتی در داخل این نفتکش هستند و به مسیر خود ادامه می‌دهند و با انجام مقدمات برای حرکت به سوی مقصد خود آماده می‌شوند.»

این مقام سازمان بنادر و دریانوردی ایران توضیح بیشتری در خصوص مقصدی بعدی این ابر نفتکش حامل نفت ایران ارائه نکرده است.

پیشتر گزارش شده بود که دولت جبل‌الطارق از ایران تضمین گرفته است که مقصد این کشتی که حامل دو میلیون بشکه نفت است، سوریه نخواهد بود.

جلیل اسلامی در پاسخ به سوالی درباره احتمال توقیف مجدد کشتی به درخواست آمریکایی ها وجود دارد یا خیر، گفت: «طبق حکم دیوان جبل الطارق این کشتی رفع توقیف شد و تاکنون هم دراین باره خبر جدیدی مطرح نشده است.»

ساعاتی پیش از انتشار رای دادگاه اعلام شده بود که وزارت دادگستری ایالات متحده خواستار در اختیار گرفتن این نفتکش شده بود.

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه یک ابرنفتکش تحت اجاره ایران به ظرفیت دو میلیون تن را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارسال نفت به سوریه توقیف کرد.

از زمان توقیف «گریس ۱» تنش بین ایران و بریتانیا بالا گرفت و سپاه پاسداران نیز روز ۲۸ تیرماه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرد، هر چند تهران می‌گوید این دو حادثه ربطی به هم ندارند.

«تعهد درباره مقصد» ابرنفتکش حامل نفت ایران

بریتانیا پس از انتشار خبر آزادی گریس ۱ اعلام کرد، ایران باید به قول خود که این نفتکش به سوریه نخواهد رفت عمل کند.

سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا عصر پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با تأکید بر اینکه «ایران باید به تضمین‌هایی که داده است عمل کند» گفت: «ما اطلاع داریم که دولت جبل‌الطارق تضمین‌هایی از ایران گرفته است که گریس ۱ راهی سوریه نخواهد شد».

از سوی دیگر، سفیر ایران در بریتانیا می‌گوید تهران هیچ تعهدی به دولت جبل‌الطارق نداده است که مقصد ابرنفتکش «گریس- ۱» سوریه نباشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، حمید بعیدی‌نژاد گفته است: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است».

وی افزود: «اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود».

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران هم پنجشنبه شب توئیت کرد که تهران در هفتم مرداد هم نامه‌ای رسمی به وزارت خارجه بریتانیا فرستاد و اعلام کرد که «مقصد سوپرتانکر گریس-۱ نهاد تحت تحریم اتحادیه اروپا نبوده و نخواهد بود».

دولت جبل‌الطارق این کشتی را روز ۱۳ تیرماه و به اتهام حمل نفت به بندر بانیاس سوریه توقیف کرده بود و اقدام خود را در راستای اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه دانست.

با استفاده از رویترز، رادیو فردا، خبرگزاری صدا و سیما؛ خ

XS
SM
MD
LG