لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

درخواست آمریکا برای در اختیار گرفتن نفتکش توقیف‌شده ایران


ابرنفتکش گریس ۱ در پس‌زمینه پرچم جبل‌الطارق
ابرنفتکش گریس ۱ در پس‌زمینه پرچم جبل‌الطارق

روزنامه کرانیکل چاپ جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۲۴ مردادماه، خبر داد که ایالات متحده رسما «درخواست توقیف» ابرنفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را ارائه کرده است.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که همزمان با انتشار اخباری درباره آزادی قریب‌الوقوع این نفتکش رسانه‌ها همه در انتظار شنیدن خبر آزادی کشتی بودند، نه گرفتار ماندن بیشتر آن.

اما حال با انتشار خبری درباره درخواست رسمی وزارت دادگستری آمریکا به نظر می‌رسد که این غائله هم‌چنان به قوت خود باقی بماند و پیچیدگی موضوع بیشتر شود.

کرانیکل روز پنج‌شنبه به نقل از آنتونی دادلی، قاضی دادگاه عالی جبل‌الطارق، نوشت که اگر درخواست آمریکا مطرح نشده بود، «کشتی رفته بود».

حال، به نوشته کرانیکل، قرار است مقامات جبل‌الطارق «ساعت چهار بعدازظهر» پنج‌شنبه درخواست آمریکا را بررسی کنند.

نقل قول از قاضی دادگاه عالی تاییدی است بر گزارش‌های ۲۴ ساعته اخیر مبنی بر این که نفتکش گریس ۱ در روز پنج‌شنبه خواهد توانست بندر جبل‌الطارق را ترک کند.

روزنامه سان چاپ لندن ابتدا به نقل از یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، وزیر ارشد در دولت محلی جبل‌الطارق، گزارش داده بود که ابرنفتکش ایرانی گریس ۱ روز پنج‌شنبه، ۲۴ مرداد، آزاد خواهد شد.

پس از این روزنامه، خبرگزاری رویترز صبح پنج‌شنبه به نقل از یک منبع نوشت که این نفتکش آزاد می‌شود.

اما پیش از این‌ها خبر احتمال هرچند اندک آزادی قریب‌الوقوع این کشتی از ایران به گوش رسید، آن هم در روز سه‌شنبه، ۲۲ مردادماه، که جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، بدون اشاره به جزئیات از «مبادله اسنادی» بین ایران و بریتانیا خبر داد که، به گفته او، به رفع توقیف کشتی ایران «کمک می‌کند».

دولت جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۱۳ تیرماه، در بیانیه‌ای رسمی از توقیف یک ابرنفتکش ایرانی در آب‌های خود خبر داد. جبل‌الطارق تحت حاکمیت بریتانیا اداره می‌شود.

بر اساس حکم دادگاه عالی این منطقه، گریس ۱ قانونا تا روز ۲۸ مردادماه می‌تواند در توقیف بماند.

حدود دو هفته پس از این رویداد، سپاه پاسداران روز ۲۸ تیرماه اعلام کرد که نفتکش بریتانیایی استنا ایمپرو را در تنگه هرمز توقیف کرده است.

حسن روحانی و برخی از دیگر مقامات جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند که کشتی بریتانیایی در واکنش به توقیف کشتی ایرانی توقیف شده است.

به نظر می‌رسد دولت ایالات متحده تلاش می‌کند پیش از پایان مهلت توقیف این کشتی مانع آزادی آن شود.

با این حال خبرگزاری رویترز می‌گوید که مشخص نیست که مبنای درخواست آمریکا برای در اختیار گرفتن کشتی چیست.

روزنامه کرانیکل روز پنج‌شنبه همچنین خبر داد که ناخدا و سه افسر نفتکش گریس ۱ نیز دیگر در بازداشت نیستند.

منابع: کرانیکل، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG