لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

آژانس: ایران یک آبشار جدید غنی‌سازی ۶۰ درصدی در نطنز راه‌اندازی کرده است


بخشی از تأسیسات هسته‌ای نطنز
بخشی از تأسیسات هسته‌ای نطنز

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید ایران یک آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصدی راه‌اندازی کرده است.

خبرگزاری رویترز سه‌شنبه ۲۴ مرداد با استناد به این گزارش نوشته است اکنون ایران به غیر از آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر۶» یک آبشار جدید ۱۵۳ تایی از سانتریفیوژهای نوع «آی‌آر۴» در نطنز راه‌اندازی کرده است.

ایران بر اساس برجام تنها مجاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۳.۵ درصدی است، اما از اردیبهشت ۹۸، یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام، شروع به عدول از تعهدات هسته‌ای خود کرده و هم‌اکنون در سطوح ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی نیز غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد.

برای تولید بمب هسته‌ای نیاز به اورانیوم با ۹۰ درصد غنی‌سازی است و افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به ۶۰ درصد در ایران نگرانی‌های غرب را برانگیخته است.

روز دوشنبه نیز خبرگزاری رویترز بخشی از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرده بود که از افزایش تولید اورانیوم فلزی خبر می‌داد که در ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای نیز کاربرد دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه با انتقاد از ایران گفت که ایران نیازی به این ماده ندارد و باید تولید آن را متوقف کند.

وی از ایران خواست تنش‌ها را تشدید نکند و به میز مذاکرات هسته‌ای بازگردد.

ایران در ژانویه سال ۲۰۱۹ نیز اعلام کرده بود که قصد راه‌اندازی تاسیساتی برای تولید این ماده را دارد اما تحت فشار آژانس در پاییز همان سال از این اقدام خودداری کرد.

دولت ابراهیم رئیسی هنوز اعلام نکرده چه زمانی آمادگی از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای را دارد و چه شرایطی را برای احیای مذاکرات پیشنهاد خواهد کرد.

پیشتر چند منبع ایرانی به رویترز گفته بودند که دولت رئیسی احتمالا شرایط جدیدی نظیر اجازه ادامه غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۶۰ درصدی و ادامه کار سانتریفیوژهای پیشرفته را در مذاکرات مطرح کند؛ موضوعی که دیپلمات‌های غربی آن را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG