لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۲

«جلوگیری» از ورود فعال زن ایرانی با پلاکارد به استادیوم کازان


استادیوم کازان در جمهوری تاتارستان
استادیوم کازان در جمهوری تاتارستان

کمتر از یک هفته پس از اعطای مجوز فیفا به پلاکاردهای حمایت از حقوق زنان ایرانی، یک فعال زنان می‌گوید که روز چهارشنبه با سد ماموران حفاظت استادیوم کازان، محل بازی ایران و اسپانیا، مواجه شده است.

خبرگزاری رویترز چهارشنبه شب، ۳۰ خردادماه، به نقل از مریم قشقایی شجاعی، فعال حقوق زنان، گزارش داد که از ورود او با پلاکارد به استادیوم کازان (قازان) جلوگیری شده و ماموران حفاظت بنر او را ضبط کرده‌اند.

به گفته خانم شجاعی، به‌رغم آن که ماموران استادیوم مجوز او را برای حمایت از ورود زنان ایرانی به استادیوم‌های ورزشی دیده‌اند بنر او را ضبط کرده و از ورود خود او به استادیوم به مدت «دو ساعت» ممانعت کرده‌اند.

هفته گذشته در پی افتتاح جام جهانی ۲۰۱۸ در روسیه، سازمان فیفا اعلام کرد که پلاکاردهایی که در بازی ایران و مراکش به دست تماشاگران با هدف حمایت از حقوق زنان ایرانی نصب شد، پیش از آغاز جام جهانی از فیفا مجوز دریافت کرده‌ است.

فیفا چنین استدلال کرد که از آنجا که این نوشته‌ها سیاسی نیستند و هدف از آنها «ابراز یک خواست اجتماعی است» ممنوعیتی برای آنها وجود ندارد.

قوانین فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، ابراز دیدگاه‌های سیاسی در خلال بازی‌ها را ممنوع می‌کند، اما اعلام مطالبات اجتماعی را نه.

این امر برای فعالان زن ایرانی پیروزی محسوب می‌شد و می‌توانست قدمی باشد در راه ممکن شدن ورود زنان به استادیوم‌ها در ایران.

اما اکنون مریم قشقایی شجاعی می‌گوید که به‌رغم داشتن مجوز از ورود او به ورزشگاه کازان جلوگیری شده است.

خانم شجاعی در گفت‌وگوی تلفنی با بنیاد تامسون رویترز که توسط خبرگزاری رویترز گزارش شده گفت: «مجوزم را نشان‌شان دادم. مرا گشتند و دو ساعت نگه داشتند و بنرم را هم گرفتند.»

در واکنش به این خبر، سخنگوی کمیته محلی برگزاری جام جهانی گفته است که از «مسئله‌ای مربوط به شجاعی» مطلع است، اما در جریان جزئیات آن نیست.

در همین حال سخنگوی سازمان فیفا نیز اعلام کرد که این سازمان همچون کمیته محلی جام جهانی این مسئله را بررسی می‌کند.

در ایران از زمان انقلاب ۵۷ ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقه ممنوع شده است و سازمان فیفا همواره در تلاش برای رفع این محدودیت با مقام‌های جمهوری اسلامی در تماس بوده ‌است.

ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌ها حتی باعث شده که شماری از فدراسیون‌های آسیایی و جهانی از جمله والیبال، به ایران هشدار بدهند که در صورت حذف زنان از ورزشگاه‌ها، ایران با محرومیت مواجه می‌شود.

از ورزشگاه کازان تا بیمارستان کازان

اما در یک خبر فوتبالی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس چهارشنبه شب پس از بازی ایران با اسپانیا گزارش داد که کار یکی از کارکنان تیم ملی ایران به بیمارستان کشیده است.

این خبرگزاری به نقل از کارلوس کی‌روش، مربی تیم ملی ایران، می‌گوید که این عضو تیم ملی در پی تنها گل تیم ایران که از سوی داور پذیرفته نشد به همین دلیل دچار ناراحتی شده و به بیمارستان منتقل شده است.

سعید عزت‌اللهی، عضو خط میانی تیم ملی ایران، در بازی با اسپانیا موفق شد دروازه اسپانیا را باز کند، با این حال این گل با حکم آف‌ساید قبول نشد.

به گفته کارلوس کی‌روش، این عضو تیم ملی ایران که هویتش فاش نشده است در پی تصمیم داور بازی دچار ناراحتی شده است.

دیدار تیم‌های ملی ایران و اسپانیا با نتیجه یک بر صفر به سود اسپانیا به پایان رسید. به این ترتیب تیم ایران با یک برد و یک باخت روز دوشنبه هفته آینده با پرتغال بازی خواهد کرد.

جام جهانی روسیه ۲۰۱۸ در ۱۱ شهر برگزار می‌شود و تا ۱۵ ژوئیه، کمتر از یک ماه دیگر، ادامه خواهد داشت.

با استفاده از رویترز و آسوشیتدپرس. ف.دو / پ.پ
XS
SM
MD
LG