لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

نیویورک تایمز: خامنه‌ای در قبال آمریکا محتاط شده است


روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز می‌نویسد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حداقل در حال حاضر از هرگونه تلافی‌جویی مستقیم و بزرگ علیه ایالات متحده جلوگیری کرده است و فقط اجازه می‌دهد تا فعالیت سایبری علیه آمریکا ادامه یابد.

این مطلب را چهار تن از خبرنگاران نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای که روز شنبه، ۲۹ شهریور، در این روزنامه منتشر شده به نقل از مقامات آمریکایی و متحدان آنها نوشته و گفته‌اند که این مقامات، اطلاعات خود را از گزارش‌های اطلاعاتی جدید به‌دست آورده‌اند.

به گفته این مقام‌های آمریکایی و متحدانشان، جمهوری اسلامی «به این نتیجه رسیده است که هرگونه حمله فراتر از حملات مخفی سایبری به نفع دونالد ترامپ خواهد بود و به وی اجازه می‌دهد عقبه خود را متحد کرده و به ایالات متحده فرصتی برای پاسخ نظامی می‌دهد.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد که بر اساس اطلاعات متحدان آمریکا، رهبران ایران به این نتیجه رسیده‌اند که خویشتن‌داری بهترین راه «برای جلوگیری از انتخاب مجدد آقای ترامپ» است.

به نوشته این روزنامه، الیوت آبرامز، نماینده وزارت امور خارجه آمریکا در بخش امور سیاسی ایران، در جلسه توجیهی این هفته به خبرنگاران گفت که ایران با «درجه‌ای از احتیاط» عمل کرده است.

آقای آبرامز این تغییر رویه و احتیاط را به حمله آمریکا به قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، مربوط دانست که در ماه ژانویه انجام و منجر به کشته شدن این فرمانده ارشد سپاه پاسداران شد.

به نوشته این گزارش، مقاماتی که گزارش‌های جدید اطلاعاتی را مرور کرده‌اند می‌گویند سران جمهوری اسلامی به‌طور خصوصی متقاعد شده‌اند که ایالات متحده و اسرائیل علیه آنها در حال انجام عملیات‌اند اما از تلافی‌جویی‌های بزرگ خودداری کرده‌اند.

این مقاله، مواردی مانند انفجار بزرگ ماه ۱۲ تیرماه در سایت‌های هسته‌ای نطنز را مثال می‌زند که نیویورک‌تایمز بر این باور است که «ظاهراً اسرائیل این حمله را مهندسی کرده است.»

این انفجار موجب کند شدن روند تولید سانتریفوژهای پیشرفته در ایران شده است. شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی که کار تحقیقات در این زمینه را به عهده گرفته، روز ۱۳ تیرماه گفت: علت این حادثه مشخص شده ولی به دلیل «ملاحظات امنیتی» فعلا اعلام نمی‌شود.

این روزنامه می‌نویسد که پس از انفجار نطنز، نیروی قدس مجدداً خواستار پاسخ علیه اسرائیل شد و آیت‌الله خامنه‌ای مجدداً «چنین درخواستی را رد کرد.»

نیویورک‌تایمز می‌نویسد مقامات ایرانی معتقدند که هدف از این حملات این است که «آنها را به دام تلافی بیندازد تا ایالات متحده یا اسرائیل بتوانند با حمله نظامی پاسخ دهند.»

این گزارش در مورد «محتاط شدن» رهبر ایران، از قضیه کشته شدن قاسم سلیمانی نیز نمونه می‌آورد که فرمانده جانشین او، اسماعیل قاآنی، خواستار انتقام‌گیری بزرگ شده بود اما به نوشته نیویورک‌تایمز «علی خامنه‌ای جلوی چنین اقدامی را گرفته است.»

در رابطه با این موضوع، در هفته‌ها و روزهای اخیر نظامیان جمهوری اسلامی همواره از «جدی بودن» خود در انتقام‌گیری از آمریکا در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی خبر داده‌اند.

ازجمله حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران روز شنبه، ۲۹ شهریورماه، در یک سخنرانی با بیان این‌که انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی همچنان «قطعی و جدی» است، پایان آمریکا را «واقعیتی انکارناپذیر» خواند.

منابع: نیویورک تایمز و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG