لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۶

انتشار عکس‌های نفتکش آدریان دریا «در نزدیکی طرطوس، سوریه»


عکس ماهواره‌ای در نزدیکی طرطوس در سوریه
عکس ماهواره‌ای در نزدیکی طرطوس در سوریه

یک کمپانی تحقیقات فضایی در آمریکا روز شنبه عکس‌هایی ماهواره‌ای منتشر کرد که ابرنفتکش آدریان دریا ۱ متعلق به ایران را در نزدیکی «طرطوس در سوریه» نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمپانی مکسار در ایالات متحده روز شنبه دو عکس ماهواره‌ای از این نفتکش عظیم منتشر کرد که آن را در «نزدیکی بندر طرطوس» در غرب سوریه نشان می‌دهد.

این عکس‌ها می‌تواند ادعای وزیر خارجه آمریکا را اثبات کند که پیشتر ایران را متهم کرده بود که برخلاف قولش نفتکش را به سوریه فرستاده است.

عکس دیگری از مکسار
عکس دیگری از مکسار


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، روز هشتم شهریورماه در توییتر نوشت: «ما اطلاعات قابل اطمینانی به دست آورده‌ایم که این نفتکش در راه خود به مقصد طرطوس سوریه است.»


از بیش از دو ماه گذشته که این ابرنفتکش در آب‌های جبل‌الطارق متوقف شد، ایران انکار کرده است که مقصد این کشتی سوریه بوده است.

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه این ابرنفتکش را که در آن زمان گریس ۱ نام داشت و تحت اجاره ایران بود به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارسال نفت به سوریه توقیف کرد.

علاوه بر این، راب مک‌ار، سفیر بریتانیا در تهران، نیز روز جمعه، ۲۵ مرداد، در پیامی توییتری نوشت که ابرنفتکش گریس ۱ محموله نفتی را برای «نهادهای تحريم‌شده» سوریه حمل می‌کرد.

دوشنبه هفته گذشته گزارش‌هایی منتشر شد حاکی از این که نفتکش ایرانی «آدریان دریا ۱»، در آب‌های سوریه، از شامگاه دوشنبه دستگاه موقعیت‌یاب خود را خاموش کرده و از رادارها ناپدید شده‌ است.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG