لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

سفیر بریتانیا در تهران: محموله نفت گريس ١ برای نهادهای تحريم شده سوريه بود


ابرنفتکش حامل نفت ایران در زمان توقیف با پرچم پاناما و نام گریس ۱ در حرکت بود
ابرنفتکش حامل نفت ایران در زمان توقیف با پرچم پاناما و نام گریس ۱ در حرکت بود

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران روز جمعه ۲۵ مرداد گفته است که ابرنفتکش «گریس ۱» محموله نفتی برای «نهادهای تحريم شده» سوریه حمل می‌کرد.

خبرگزاری رویترز هم می‌گوید، به رغم این که حکم آزادی این ابرنفتکش صادر شده، ولی گریس ۱ هنوز جبل الطارق را ترک نکرده است.

راب مک‌ایر در توییتر نوشت: «در مورد كشتي گريس ١، قانون كاملاً روشن است. اروپا تجارت نفت ايران را تحريم نكرده است. ولی هرگونه انتقال نقدی و غيرنقدی به نهادهای تحريم شده از طريق اروپا غيرقانونی است. كشتی گريس ١ در قلمرو اروپا بوده و اين امری غير قابل انكار است.»

وی اضافه کرده است: « شواهد روشن است: قصد فرستادن نفت به نهاد های تحريم شده سوريه بوده است. شايان به ذكر است كه كشتی گريس ١ بدون مجوز بوده است ( فاقد پرچم). جبل الطارق حق داشته آن را توقيف نمايد.»

روز گذشته بریتانیا پس از انتشار خبر آزادی گریس ۱ اعلام کرد، ایران باید به قول خود که این نفتکش به سوریه نخواهد رفت عمل کند.

اما حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن در پاسخ گفت: «بحث هیچ تعهد و ضمانتی نیست. از همان ابتدا نیز اعلام کرده بودیم که مقصد این نفتکش سوریه نبوده است».

وی افزود: «اگر مقصد نفتکش هم سوریه می‌بود، هیچ اقدام خلاف حقوق بین‌الملل از سوی ایران صورت نگرفته بود».

رویترز می‌گوید،ابرنفتکش گریس ۱ حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران که بیش از ۴۰ روز در توقیف بود، احتمالا تا روز یکشنبه جبل الطارق را ترک نخواهد کرد.

در همین حال روزنامه «جبل‌الطارق کرونیکل» به نقل از یک منبع مطلع جمعه شب نوشت، بعید است که این کشتی تا قبل از روز یکشنبه این منطقه را ترک کند، چرا که ۶ خدمه از جمله یک کاپیتان جدید روز یکشنبه وارد جبل‌الطارق خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که کاپیتان این ابرنفتکش استعفا کرده است.

روز گذشته دادگاه جبل الطارق، تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش «گریس- ۱» رای داد. یک مقام دریانوردی ایران هم دیروز گفته بود نفتکش حامل نفت ایران که از این پس با نام «آدریان دریا» و با پرچم ایران سفر خواهد کرد.

این ابرنفتکش در زمان توقیف با پرچم پاناما و نام گریس ۱ در حرکت بود. مقام‌های ایران می گویند که این ابرنفتکش تحت مالکیت روسیه است.

با این حال، روز جمعه گزارش‌هایی در خصوص احتمال اقدامات حقوقی دولت آمریکا برای توقیف آن منتشر شده بود.

فابیان پیکاردو، سر وزیر جبل‌الطارق، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفته بود که نفتکش حامل نفت ایران به محض انجام مقدمات سفرش می‌تواند حرکت کند، اما اشاره کرد که احتمال ایجاد مانع حقوقی برای آن هنوز وجود دارد.

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه یک ابرنفتکش تحت اجاره ایران به ظرفیت دو میلیون تن را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارسال نفت به سوریه توقیف کرد.

«کاپیتان ابرنفتکش مایل به ادامه کار نیست»

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که کاپیتان این ابرنفتکش تمایلی به ادامه کار خود در «آدریان دریا» ندارد.

ریچارد ویلکینسون وکیل کاپیتان این ابرنفتکش گفته است، موکلش از کارفرمایان ایرانی خواسته به دنبال کاپیتان دیگری باشند.

کاپیتان این ابرنفتکش شهروند هند است.

ریچارد ویلکینسون اضافه کرده است، موکلم البته یک ملوان حرفه‌ای است و منتظر خواهد ماند تا نیروهای جدید و جایگزین برسند.

با استفاده از رویترز، آسوشتیدپرس و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG