لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

احتمال ایجاد مانع از طرف آمریکا برای نفتکش ایرانی «هنوز باقی است»


گریس ۱ با نام جدید «آدریان دریا» به سفرش ادامه خواهد داد
گریس ۱ با نام جدید «آدریان دریا» به سفرش ادامه خواهد داد

فابیان پیکاردو، وزیر ارشد جبل‌الطارق، روز جمعه در مصاحبه‌ای گفت که نفتکش حامل نفت ایران به محض انجام مقدمات سفرش می‌تواند حرکت کند، اما اشاره کرد که احتمال ایجاد مانع حقوقی برای آن هنوز هست.

روزنامه کرانیکل چاپ جبل‌الطارق روز پنج‌شنبه، ۲۴ مردادماه، خبر داد که ایالات متحده رسما «درخواست توقیف» ابرنفتکش حامل نفت ایران در جبل‌الطارق را ارائه کرده است.

این خبر در حالی منتشر شد که همزمان با انتشار اخباری درباره آزادی قریب‌الوقوع این نفتکش رسانه‌ها همه در انتظار شنیدن خبر آزادی کشتی بودند، نه گرفتار ماندن بیشتر آن.

در نهایت اما دادگاه این منطقه تحت حاکمیت بریتانیا به آزادی ابرنفتکش ایرانی گریس ۱ رای داد.

با این حال به گفته فابیان پیکاردو در مصاحبه با رادیو بی‌بی‌سی، هنوز این احتمال هست که پرونده این نفتکش به خواسته آمریکا «به دادگاه بازگردد».

به گفته آقای پیکاردو، این امر «در حوزه اختیارات دادگاه عالی جبل‌الطارق است».

وزیر ارشد جبل‌الطارق در این مصاحبه تاکید کرد که جدا از این مسئله نفتکش حامل نفت ایران که از این پس با نام «آدریان دریا» سفر خواهد کرد می‌تواند هر لحظه آب‌های این منطقه را ترک کند: «به محض این که کارهای لجستیکی لازم برای سفر کشتی‌ای به این اندازه انجام شود».

آدریان دریا ابرنفتکشی است با بار بیش از دو میلیون بشکه نفت خام متعلق به ایران.

هشدار آمریکا به خدمه تمام کشتی‌ها

اما پافشاری آمریکا بر خواسته‌اش تنها خطر برای ادامه سفر نفتکش نیست، بلکه اکنون خدمه کشتی‌ها نیز در خطر تحریم‌های آمریکا هستند.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه به تمام خدمه کشتی‌ها، به‌ویژه خدمه کشتی گریس ۱ در جبل‌الطارق، هشدار داد که در صورت «کمک به سپاه از طریق انتقال نفت ایران» ویزای آمریکا نخواهند گرفت.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «ارزیابی آمریکا این است که گریس ۱ با انتقال نفت از ایران به سوریه به سپاه پاسداران کمک می‌کرد. این امر می‌تواند برای هر فرد مرتبط با گریس ۱ عواقب جدی داشته باشد.»

بیانیه آمریکا در توییتر با هشتگ «ارزشش را ندارد» منتشر شده است.

منابع: خبرگزاری رویترز، توییتر، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG