لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

رویترز: ایران با ارسال موشک و پهپادهای بیشتری به روسیه موافقت کرده است


خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از دو مقام ارشد و دو دیپلمات ایرانی می‌گويد حکومت این کشور تعهد داده است که موشک‌های زمین به زمین و پهپادهای بیشتری در اختیار روسیه قرار دهد. چنین اقدامی به احتمال فراوان با واکنش شدید آمریکا و سایر کشورهای غربی روبه‌رو خواهد شد.

بر اساس این گزارش، توافق تهران با دولت روسیه در سفر محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری، دو فرمانده ارشد سپاه پاسداران و یک مقام شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو در روز ۱۴ مهر صورت گرفته است.

یک دیپلمات ایرانی که از جزئیات این سفر اطلاع دارد به خبرگزاری رویترز گفت: «روس‌ها درخواست تعداد بیشتری پهپاد و موشک‌های زمین به زمین با هدف‌گیری دقیق از مدل‌های ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ کرده‌اند».

یک مقام غربی ضمن تایید این توافق بین تهران و مسکو گفت ایران قرار است موشک‌های زمین به زمین با برد کوتاه از جمله ذوالفقار به روسیه بدهد.

يک دیپلمات ایرانی ادعای کشورهای غربی را که می‌گویند فروش اسلحه به روسیه ناقض قطعنامه شورای امنیت در تایید برجام است رد کرد. او افزود: «نحوه و محل استفاده از این تسلیحات به فروشنده ربطی ندارد. ما برخلاف غرب در جنگ اوکراین از هیچ یک از طرفین جانبداری نمی‌کنیم. ما خواهان پایان این بحران از راه‌های دیپلماتیک هستیم».

در همین حال، پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که در مورد گزارش‌های منتشر شده درباره قول ایران به روسیه برای ارسال موشک‌های زمین به زمین و همچنین پهپادهای بیشتر اطلاعاتی ندارد.

پاتریک رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفت: فعلا اطلاعاتی برای تایید این موضوع ندارم.

مقامات دولت اوکراین طی هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که ارتش روسیه نه تنها در جبهه‌های جنگ بلکه در حملات گسترده به اهداف و زیرساخت‌های غیرنظامی از پهپادهای انتحاری ایرانی استفاده می‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز سه‌شنبه در پاسخ به سئوالی در مورد استفاده از جنگ افزارهای ایرانی از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت این سئوال باید به وزارت دفاع روسیه ارجاع شود.

وزارت دفاع روسیه در روزهای اخیر در این مورد اظهار نظر نکرده است، اما برخی مقامات روسیه در گذشته استفاده از پهپادهای ایرانی را تکذیب کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی گفت: بر اساس ارزیابی‌های وزارت خارجه آمریکا ارتش روسیه در حملات گسترده بامداد دوشنبه به شهر کی‌یف از پهپادهای ایرانی استفاده کرده است.

مقامات غربی در روزهای اخیر گفته‌اند که ارتش روسیه با کمبود مهمات و جنگ‌افزار روبه‌رو است و به همین دلیل برخی از تسلیحات را از ایران و کره شمالی می‌خرد.

یک مقام نظامی آمریکا به خبرگزاری رویترز گفت: «در حال حاضر در تایید و یا تکذیب خبر فروش موشک‌های ایرانی به روسیه شواهد کافی در دست نداریم».

روز دوشنبه همزمان با تصویب تحریم‌های اتحادیه اروپا عليه ايران به دلیل سرکوب اعتراضات یک ماه اخیر، تعدادی از کشورهای عضو این اتحادیه خواستار وضع تحریم‌های جداگانه‌ای علیه تهران به‌دلیل فروش پهپاد به روسیه شدند.

یک مقام نظامی ایران به خبرگزاری رویترز گفت: «روس‌ها خواستار خرید صدها قبضه موشک و حتی موشک‌های میان‌برد بودند. ولی ما به آن‌ها گفتیم که می‌توانیم به زودی چند صد قبضه موشک ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ برای آن‌ها ارسال کنیم. زمان دقیق را نمی‌توانم بگویم ولی این موشک‌ها خیلی زود در دو یا سه محموله ارسال خواهند شد».

یک دیپلمات دیگر ایرانی گفت روسیه به‌طور مشخص موشک‌های با برد کوتاه ذوالفقار و فاتح ۱۱۰ درخواست کرده است و این محموله‌ها حداکثر ظرف ۱۰ روز آینده ارسال خواهند شد.

دولت آمریکا نیز همچون فرانسه و بریتانیا معتقد است فروش پهپادهای ایرانی به روسیه ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که پشتوانه حقوقی برجام در سازمان ملل محسوب می‌شود.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش در گزارش قید شود گفت، فروش موشک همچون فروش پهپاد ناقض این قطعنامه خواهد بود.

مقام‌های ایرانی معتقدند که تحریم احتمالی این کشور به‌دلیل فروش جنگ‌افزار به روسیه «ناعادلانه» خواهد بود.

سه مقام ایرانی به خبرگزاری رویترز گفتند که این کشور در ماه سپتامبر درخواست ولادیمیر پوتین برای خرید پهپادهای تهاجمی، پیشرفته و دوربرد از مدل «آرش ۲» را رد کرده است.

یکی از این مقام‌ها در مورد دليل رد درخواست روسیه به چند موضوع گوناگون از جمله «مشکلات فنی» اشاره کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG