لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۷

سفیر ایران «که به کووید ۱۹ مبتلا بود» پس از بازگشت از یمن جان باخت


حسن ایرلو سفیر ایران در مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن معرفی می‌شد
حسن ایرلو سفیر ایران در مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن معرفی می‌شد

تنها دو روز پس از انتشار خبر بازگشت حسن ایرلو که سفیر ایران نزد حوثی‌های یمن معرفی می‌شد، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از مرگ او خبر داد.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه در روز سه‌شنبه، ۳۰ آذرماه، حسن ایرلو در اثر ابتلا به کرونا درگذشته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگو، «همکاری دیرهنگام برخی کشورها» را عامل مرگ آقای ایرلو، از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران، دانسته و او را «شهید» خطاب کرده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز جمعه هفته گذشته خبر داده بود که شبه‌نظامیان حوثی خواسته‌اند حسن ایرلو، عضو ارشد سپاه پاسداران که به عنوان سفیر ایران به حوثی‌ها معرفی شده بود، به تهران بازگردد و به مقام‌های عربستان اطمینان داده‌اند که دیپلمات جدیدی را جایگزین آقای ایرلو نمی‌کنند.

یک مقام سعودی به این روزنامه گفته بود که درخواست شبه‌نظامیان حوثی می‌تواند نشانه‌ای از تنش بین این گروه و تهران باشد. یک مقام دیگر فعال در منطقه نیز گفته بود که آقای ایرلو تبدیل به یک مشکل سیاسی و «مایه فشار و استرس» بر گروه حوثی شده است.

مقام‌های حوثی به دولت عربستان سعودی گفته‌ بودند که حسن ایرلو به کرونا مبتلا شده است.

یک روز بعد در روز شنبه منابع ایرانی و عربستانی به خبرگزاری فرانسه گفتند که یک هواپیمای عراقی در روز ۲۸ آذرماه حسن ایرلو را برای درمان کرونا از صنعا، پایتخت یمن به خارج منتقل کرده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، فرود این هواپیمای عراقی و انتقال سفیر ایران به خارج از صنعا بر اساس یک معافیت نادر از محاصره هوایی اعمال شده توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی بر فرودگاه پایتخت یمن صورت گرفت.

حسن ایرلو که مهرماه سال ۹۷ «قاچاقی» به مناطق تحت کنترل حوثی‌ها رفت، از فرماندهان سپاه مرتبط با حزب‌الله لبنان بود و حضور و فعالیت او در این کشور بارها مورد اعتراض دولت یمن قرار گرفته بود. دولت آمریکا نیز از آذرماه سال ۹۹ آقای ایرلو را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

XS
SM
MD
LG