لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۳

جمهوری اسلامی ایران و بلاروس تفاهم‌نامه همکاری دفاعی امضا کردند


محمدرضا آشتیانی و ویکتور خرنین گنادوویچ، وزاری دفاع جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در حال امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری دفاعی، تهران
محمدرضا آشتیانی و ویکتور خرنین گنادوویچ، وزاری دفاع جمهوری اسلامی ایران و بلاروس در حال امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری دفاعی، تهران

محمدرضا آشتیانی و ویکتور خرنین گنادوویچ، وزاری دفاع جمهوری اسلامی ایران و بلاروس، روز دوشنبه ۹ مرداد در تهران، تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه همکاری دفاعی امضا کردند.

جزئیات این تفاهم‌نامه که در ستاد وزارت دفاع ایران به امضای طرفین رسیده، به اطلاع عموم نرسیده است.

محمدرضا آشتیانی با اشاره به سفر اخیر الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس به ایران و دیدار او با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران گفت: «جمهوری بلاروس از جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.»

وی سپس «ارتقاء همکاری‌های دوجانبه در همه ابعاد» را «یک اصل و الزام راهبردی برای غلبه بر سیاست تحریمی کشورهای غربی» علیه کشورهایی نظیر ایران و بلاروس دانست و گفت، برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی در سال گذشته در مینسک، از اراده دو طرف برای فعال‌سازی کلیه ظرفیت‌های همکاری حکایت داشته است.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در ادامه این دیدار افزود: «استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های دو کشور و هم‌افزایی‌های دفاعی باعث ایجاد صلح، ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.»

ویکتور خرنین گنادوویچ نیز گفت که این دیدار، «فرصت تعمیق روابط برای اهداف مشترک» را برای ایران و بلاروس افزایش داده است.

او افزود: «معتقدیم وزارتخانه‌های دفاع دو کشور علاوه بر همکاری‌های دفاعی و نظامی می‌توانند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از ظرفیت‌های خود برای ارتقاء سایر ابعاد و موضوعات مورد علاقه همکاری کنند.»

ایران و بلاروس پشتیبانان اصلی روسیه در جنگ اوکراین به‌شمار می‌روند.

الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس، از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین است. بر اساس گزارش‌های آژانس‌های امنیتی غربی، تهران نیز تامین پهپادهای روسیه را در جنگ اوکراین به عهده داشته است. اما تهران این اتهام را رد می‌کند و بر بی‌طرف ماندن خود در این جنگ تاکید دارد.

هر دو کشور ایران و روسیه ضمن این‌که تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار دارند، همکاری‌های خود را در بسیاری از حوزه‌ها گسترش داده‌اند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آلمان و ایرنا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG