لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

رسانه‌های ایران مدعی «حل و فصل» دو موضوع هسته‌ای با آژانس شدند


رسانه‌های ایران می‌گویند تهران اجازه «دسترسی» به یک محل اعلام نشده هسته‌ای خود به نام «آباده» را به آژانس داده است
رسانه‌های ایران می‌گویند تهران اجازه «دسترسی» به یک محل اعلام نشده هسته‌ای خود به نام «آباده» را به آژانس داده است

رسانه‌های جمهوری اسلامی از «حل و فصل» دو موضوع هسته‌ای میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر دادند.

بر اساس گزارشی که روز سه‌شنبه، ۹ خرداد، رسانه‌های حکومتی به صورت همزمان با استناد به یک «منبع آگاه» منتشر کردند، ایران «اجازه دسترسی» به یک محل اعلام نشده هسته‌ای خود به نام «آباده» را به آژانس داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی طی دو سال گذشته، بارها خواستار توضیح جمهوری اسلامی درباره سه مکان اعلام نشده خود شده که پیشتر، آثار ذرات اورانیوم در آنجا کشف شده بود.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همین زمینه گفته بود ایران هنوز پاسخ‌های معتبر و قانع‌کننده‌ای در مورد رد پای اورانیوم به‌دست آمده در سایت‌های مریوان، آباده و تورقوزآباد نداده است.

رسانه‌های ایران از قول «منبع آگاه» اشاره‌ای به توضیح ایران درباره منشأ اورانیوم در سایت آباده نداده و تنها اعلام کرده‌اند که ایران به کارشناسان آژانس اجازه دسترسی به این سایت را داده است و پرونده آن «بسته می‌شود».

در بخش دیگری از گزارش رسانه‌های ایران گفته شده که موضوع کشف اورانیوم با غنای نزدیک ۸۴ درصدی در سایت فردو نیز «با توضیحات فنی ایران حل و فصل شده است».

آژانس تا لحظه تنظیم این گزارش ادعاهای مذکور را تأیید نکرده است.

رسانه‌های ایران «حل و فصل» این دو موضوع را مربوط به «فضای مثبت» به وجود آمده میان جمهوری اسلامی و آژانس، در سفر اسفندماه سال گذشته آقای گروسی به ایران، دانسته‌اند.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز با پوشش گزارش رسانه‌های ایران، نوشته است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هفته جاری گزارش فصلی خود برای شورای حکام را درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر خواهد کرد.

ادعای رسانه‌های ایران درباره «حل و فصل» دو موضوع هسته‌ای یاد شده در حالی است که بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش سالانۀ خود که ۲۲ اردیبهشت منتشر شد، از کاهش نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز «نگرانی» کرده بود.

در بخش دیگری از گزارش ۱۱۶ صفحه‌ای مدیرکل آژانس دربارۀ اجرای پادمان‌ها آمده است: «ایران هنوز موارد حل نشده در مورد پادمان‌ها را توضیح نداده و رفع نکرده است. در این زمینه هنوز کارهای بسیار مهمی باید انجام شود.»

تاکنون مقامات جمهوری اسلامی بارها از «حل و فصل» برخی موضوعات هسته‌ای با آژانس خبر داده‌اند، اما آژانس این ادعاها را تأیید نکرده و خواستار پاسخ‌گویی شفاف ایران به سؤالات شده است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های مهر و رویترز و رادیو فردا/ د. خ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG