لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

دیپلماسی فرش ایران در جام جهانی فوتبال


نمایی از فرش‌ دست‌باف ابریشمی ایران برای هدیه دادن در جام‌جهانی فوتبال در روسیه
نمایی از فرش‌ دست‌باف ابریشمی ایران برای هدیه دادن در جام‌جهانی فوتبال در روسیه
فرود بژان؛ رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی:

تیم ملی فوتبال ایران آماده حضور در رقابت‌های جام جهانی فوتبال در روسیه است، اما ظاهراً پیش از شروع رقابت‌ها، تیم ملی در کار دست و دلبازی است.

تیم ملی ایران قرار است به فدراسیون جهانی فوتبال فیفا، فدراسیون فوتبال روسیه میزبان رقابت‌ها، و تیم‌‌های ملی فوتبال اسپانیا، پرتغال و مراکش، سه همگروه ایران در مرحله گروهی، فرش‌هایی ابریشمی اهدا کند. دو فرش دیگر هم برای فدراسیون فوتبال ایران و آستان قدس رضوی کنار گذاشته شده است.

دپیلماسی فرش ایرانی، این فرصت را می‌دهد تا ایران پیشینه و فرهنگ غنی خود را در جایگاه جهانی نشان دهد؛ جایی که ایران به عنوان یک دولت مطرود از جامعه جهانی به دلیل حکومت مذهبی‌اش، نقض حقوق بشر و نیز برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیزش شناخته شده است.

ایران از جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شروع به هدیه دادن مشهورترین کالای صادراتی خود کرد؛ زمانی که با وساطت سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا، یک فرش ایرانی به زین‌الدین زیدان، ستاره تیم ملی فوتبال فرانسه هدیه داد.

زیدان که در فینال جام جهانی ۱۹۹۸ برای فرانسه قهرمان دو گل به ثمر رساند، و فیفا او را به عنوان بازیکن برتر سال فیفا انتخاب کرد، از پدر و مادری مسلمان در الجزایر به دنیا آمده است.

تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی فرانسه با دشمن دیرینه خود آمریکا روبه‌رو شد و با نتیجه دو بر یک، در اولین پیروزی‌اش در تاریخ رقابت‌های جام جهانی، این تیم را شکست داد. در این بازی که یکی از سیاسی‌ترین بازی‌های تاریخ جام جهانی توصیف شده، و حتی یکی از مقام‌های فوتبال آمریکا به آن لقب «مادر تمامی بازی‌ها» داده است، اعضای تیم ایران پیش از دیدار در زمان دست دادن با بازیکنان آمریکا به آنها شاخه‌های گل اهدا کردند و بعد در عکسی گروهی همه با هم قرار گرفتند.

از آن پس، تیم ملی در رقابت‌های جام‌های جهانی آلمان (۲۰۰۶) و برزیل (۲۰۱۴)، به تیم‌های رقیب خود فرش ایرانی هدیه می‌کند.

فرش‌هایی اهدایی چند دوره گذشته، توسط حسین کاظمی حامد طراحی شده است. و آنطور که خبرگزاری صدا و سیما به نقل از او گزارش کرده، بافت هفت فرشی که قرار است امسال اهدا شود، بیش از شش ماه زمان برده است. بافندگان فرش، همگی از تبریز هستند که برای فرش‌های خود شناخته شده است.

در گزارش خبرگزاری صدا و سیما همچنین به نقل از آقای کاظمی حامد هدف از بافتن این فرش‌ها، «معرفی فرهنگ ایران در سطح بین‌المللی» توصیف شده است. او می‌گوید که «این فرش‌ها در تاریخ ثبت خواهند شد».

پیشتر و در جریان جام جهانی ۲۰۱۴، آقای کاظمی حامد در گفت‌وگو با تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی گفته بود که «نماد اصلی این فرش، پیام صلح و دوستی در جهان است».

فرش‌هایی که قرار است ایران در روسیه هدیه کند، جام قهرمانی جام‌ جهانی، نماد رسمی این دوره از مسابقات، و تصاویر از مکان‌هایی مشهور در ایران و روسیه، از جمله آرامگاه سعدی و زیارتگاه امام هشتم شیعیان در مشهد را به نمایش گذاشته است و هر یک از فرش‌ها، جزئیاتی منحصر به فرد درباره دریافت‌کننده آن را بر خود دارد.

ک.ت.-م.ا./
XS
SM
MD
LG