لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۶

یک معترض دیگر به جمع «دختران خیابان انقلاب» اضافه شد


روز پنج‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ماه، فیلمی کوتاه و عکس‌هایی از یک معترض دیگر به حجاب اجباری در ایران منتشر شد. گفته می‌شود که این معترض در همان محلی حجاب از سر برداشته است که دست‌کم دو «دختر خیابان انقلاب» دیگر دست به اعتراض زدند.

اوایل دی‌ماه گذشته، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد از زن جوان بی‌حجابی که در خیابان انقلاب تهران بر یک بلندی روسری سفید خود را تکان می‌دهد.

این عمل زن جوان بلافاصله به اعتراض به «حجاب اجباری» تعبیر شد و خود او که هنوز از نام و نشانش اطلاع دقیق و موثقی در دست نیست، «دختر خیابان انقلاب» نام گرفت. از این زن جوان تنها نام «ویدا موحد» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

چندی بعد، دختر جوانی روی همان بلندی رفت و روسری خود را به چوبی آویزان کرد و آن را تکان داد. او که «نرگس حسینی» معرفی شده است، «دختر دوم خیابان انقلاب» لقب گرفت.

حال پس از چند روز وقفه، روز پنج‌شنبه بار دیگر ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک و توییتر منتشر شد که نشان می‌دهد یک معترض دیگر به جمع «دختران خیابان انقلاب» اضافه شده است.

آن طور که در پیام‌های اینترنتی آمده است، این زن جوان درست در تقاطع خیابان‌های انقلاب و وصال شیرازی در شهر تهران بر یک پست برق ایستاده است، محلی که دو دختر اول خیابان انقلاب دست به اعتراض زدند.

در ویدئو می‌توان دختر جوانی را دید که در سکوت روسری سفید خود را در دست گرفته و روی پست برق ایستاده است؛ جمعیت قابل توجهی نیز که بیشتر آنها مرد هستند اطراف او به تماشا ایستاده‌اند.

سپس با ورود یک خودروی پلیس تهران به تصویر، چنین به نظر می‌رسد که ماموران پلیس این دختر جوان معترض را از روی پست برق به پایین می‌کشند.

آن طور که در پیام‌های اینترنتی آمده است، پلیس این زن جوان را از محل برده است.

ادامه اعتراض به حجاب اجباری
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:34 0:00

در شبکه‌های اجتماعی نام این معترض اعظم جنگروی عنوان شده و تصویری از آخرین نوشته وی در اینستاگرام منتشر شده که می‌گوید فعالیت سیاسی خود را از مجمع زنان اصلاح‌طلب و حزب کارگزاران آغاز کرده اما از این روند خسته شده و «دیگر شعار بس است».

وی در نهایت تاکید کرده که حرکت او «به هیچ سازمان یا گروه یا فردی چه در داخل و چه در خارج از ایران مربوط نمی‌شود» و این کار را «برای مقابله با حجاب اجباری» انجام داده است.

در نخستین هفته‌ای که «دختران خیابان انقلاب» در ایران و جهان معروف شدند، چندین نفر دیگر در حمایت از آنها، از جمله چند زن چادری و حتی چند مرد، بر بلندی ایستاده و حجاب را بر سر چوب زدند.

پیشتر در روز دوشنبه، ۲۳ بهمن‌ماه، مصاحبه‌ای از نرگس حسینی منتشر شد، معترضی که اکنون به «دختر دوم خیابان انقلاب» معروف شده است.

خانم حسینی در مصاحبه خود گفته بود که قاضی در دادگاه به او گفته است که زن جوانی که به «دختر اول خیابان انقلاب» معروف شد «دیوانه بوده» است.

به گفته نرگس حسینی، حتی نماینده دادستانی پرونده ویدا موحد را برای او آورده تا به چشم خود ببیند که «این خانم دیوانه است».

در پاسخ، خانم حسینی ضمن اعتراض به آوردن پرونده ویدا موحد گفته بود که حرکت ویدا موحد «چه دیوانه و چه عاقل، برای من یک حرکت زیبا و سمبلیک بود و از نظر من نباید خاموش می‌شد».

بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد».

XS
SM
MD
LG