لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

رئیس ستاد نیروهای مسلح ایران: کشته‌های اعتراضات اخیر عمدتا مشکوک است


محمد باقری
محمد باقری

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ۲۰ دی‌ماه، ضمن «مشکوک» خواندن کشته‌های اعتراضات سراسری اخیر در ایران، تکذیب کرد که نیروهای نظامی و انتظامی «با اسلحه» به خیابان آمده‌اند.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به نقل از محمد باقری اعلام کرد: «حتی یک مورد سراغ نداشتیم که از نیروهای انتظامی، سپاه یا بسیج با اسلحه به خیابان آمده باشند».

کمتر از دو هفته پیش اعتراضاتی سراسری ایران را فرا گرفت که در شهر مشهد با شعارهایی در انتقاد از وضعیت اقتصادی مردم آغاز شد و سپس خیلی زود به مسائل سیاسی و اصل نظام جمهوری اسلامی تسری یافت.

این اعتراضات در بیش از پنجاه شهر کشور مردم را به خیابان‌ها کشاند و چندین قربانی و هزاران بازداشتی در پی داشت.

آقای باقری روز چهارشنبه در گفته‌های خود از این اعتراضات با عنوان «شورش» یاد کرد و تلویحا تکذیب کرد که نیروهای انتظامی و نظامی مسئول قربانی شدن معترضان هستند.

به گفته این فرمانده ارشد نظامی، «طبق دستورالعمل‌های ستاد کل نیروهای مسلح،... هیچ‌کس با اسلحه به خیابان نمی‌آید».

با این حال آقای باقری هیچ فرضیه‌ای را مطرح نکرده است مبنی بر اینکه چگونه عده‌ای از معترضان در خیابان‌ها به قتل رسیدند.

طبق آمار رسمی، در جریان این اعتراضات دست‌کم ۲۲ نفر جان باختند. این جدا از آمار افرادی است که گفته می‌شود در زندان و در پی بازداشت به دست نیروهای امنیتی جان باخته‌اند.

محمد باقری می‌گوید: «موارد کشته‌هایی که اتفاق افتاده عمدتا مشکوک است؛ چرا که تیراندازی‌های صورت گرفته از پشت سر و یا مناطق نامشخص اجرا شده که در دست بررسی است».

او با این همه اضافه کرده است: «در این رابطه موردی نداریم، مگر این که به یک پادگان نظامی حمله‌ای صورت گرفته باشد که در همه دنیا مجموعه‌های نظامی در این مواقع موظف به دفاع از خودشان هستند».

پس از شروع اعتراض‌های خیابانی در ایران که در ابتدا با شعار «نه به گرانی» آغاز شد و به سرعت به طرح مطالبات سیاسی رسید، همه مقام‌های رسمی کشور از جمله رهبر جمهوری اسلامی، رئیس‌جمهوری، معاونان و وزیران وی این ناآرامی‌ها را به «دشمن» نسبت دادند.

XS
SM
MD
LG