لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۰

شیوا نظرآهاری: پرونده‌سازی اطلاعات سپاه علیه نوشین جعفری ادامه دارد


نوشین جعفری از ۱۲مردادماه بازداشت شده است. وکیل او به بهانه امنیتی بودن پرونده اجازه ورود به این پرونده را پیدا نکرده است.
نوشین جعفری از ۱۲مردادماه بازداشت شده است. وکیل او به بهانه امنیتی بودن پرونده اجازه ورود به این پرونده را پیدا نکرده است.

شیوا نظرآهاری، فعال مدنی، در گفت‌وگو با رادیو فردا از تشدید فشارهای امنیتی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بر نوشین جعفری برای پرونده‌سازی خبر داده است.

به گفته خانم نظرآهاری، ماموران امنیتی رویکرد‌های جدیدی برای طرح اتهامات تازه در این پرونده در پیش گرفته‌اند.

نوشین جعفری، عکاس حوزه سینما و تئاتر، ۱۲ مرداد امسال توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت شد.

سخنگوی قوه قضائیه ایران با تایید بازداشت نوشین جعفری گفته است او به دلیل «اهانت به سیدالشهدا و عزاداری» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شده است.

یک اتهام دیگر که در شبکه‌های اجتماعی از سوی برخی کاربران ارزشی مطرح شده، مدیریت حساب کاربری «یار دبستانی» در توئیتر توسط نوشین جعفری بوده است.

کاربران ارزشی می‌گویند این حساب به ارزش‌های دینی اهانت کرده است.

پیشتر شهرزاد جعفری، خواهر نوشین جعفری، هرگونه ارتباط او با حساب کاربری «یار دبستانی» را تکذیب کرده بود.

همچنین برخی از کاربران و روزنامه‌نگاران این اتهام را بخشی از یک «پروژه امنیتی پیچیده تازه برای برخورد با برخی هنرمندان و سلبریتی‌ها» توصیف کرده‌اند.

شیوا نظرآهاری امروز در حساب کاربری توئیتر خود با افشای یک فایل صوتی، از فشار شدید امنیتی بر نوشین جعفری برای پذیرش مسئولیت این حساب کاربری «یار دبستانی» خبر داد.

خانم جعفری در این فایل صوتی که از حساب اینستاگرامش برای شیوا نظرآهاری فرستاده است، در حالی که گریه می‌کند و می‌گوید تحت فشار است، از خانم نظرآهاری می‌خواهد که پسورد حساب کرابری «یار دبستانی» را به او بدهد.

شیوا نظرآهاری در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گوید نوشین با گفتن جمله «خیلی تحت فشار است»‌ تلویحا اعلام می‌کند بقیه حرف‌هایی که می‌زند به دلیل تحت فشار بودن از درجه اعتبار ساقط است.

به گفته شیوا نظرآهاری، از آنجا که اطلاعات سپاه هنوز نتوانسته‌ است مدرکی علیه نوشین و اتهاماتی که به او وارد کرده‌ بدست بیاورد، فرضیه جدیدی را طراحی کرده تا اعلام کند حساب توئیتری «یار دبستانی» از خارج از کشور هدایت می‌شده و منتسب به شیوا نظرآهاری است.

شیوا نظر آهاری،‌ فعال حقوق بشر،‌ عضو هیات موسس و دبیر سابق و سخنگوی کمیته گزارشگران حقوق بشر،‌ عضو فعال کمپین یک میلیون امضا و فعال حقوق زنان پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ در محل کارش بازداشت و به سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و به محاربه، تبانی و اجتماع علیه امنیت ملی، اخلال در نظم عمومی و تبلیغ علیه نظام متهم شد.

خانم نظرآهاری حدود ۹ ماه پیش به طور قانونی و برای ادامه تحصیل از کشور خارج شد و به گفته خودش در این مدت در تلاش بوده در آرامش و به دور از فضای سیاسی مشغول تحصیل باشد تا بتواند بار دیگر به ایران باز گردد.

این فعال مدنی با بیان اینکه اساسا در شبکه‌های اجتماعی فعالیت محدودی دارد، به رادیو فردا می‌گوید از وجود حساب توئیتری «یار دبستانی» کاملا بی‌خبر بوده و پس از بازداشت نوشین جعفری و اخباری که درباره آن منتشر شد، متوجه فعالیت چنین اکانتی شده است.

او هرگونه ارتباط با این حساب توئیتری را رد می‌کند و بر این باور است که بسیاری از اکانت‌های «‌فیک» اکانت‌های امنیتی هستند و مشخص نیست با هدف چه پرونده‌سازی‌هایی باز شده‌اند.

شیوا نظر آهاری با بیان اینکه نوشین جعفری حدود ۱۵ سال پیش نویسنده یک وبلاگ به نام «یار دبستانی» بوده که سال‌هاست دیگر در دسترس نیست، می‌گوید: «یار دبستانی، عنوان و ترجیع بند یک سرود قدیمی است و تعداد زیادی وبلاگ و حساب توئیتری با این عنوان وجود دارد و نمی‌توان ارتباط مستقیمی بین دارنده یک وبلاگ و گرداننده یک حساب توئیتری با عنوان مشابه پیدا کرد».

او با بیان اینکه نوشین جعفری سال ۸۸ و در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری به مدت یک ماه در زندان بود، می‌گوید ماموران امنیتی پس از اینکه ‌نتوانستند مدرکی علیه نوشین جعفری پیدا کنند، او را آزاد کردند.

نوشین جعفری، پس از آزادی از زندان به عکاسی مشغول بوده و به گفته خانم نظرآهاری هیچ فعالیت سیاسی نداشته است.

امیر رئیسیان، وکیل نوشین جعفری روز جمعه، با بیان اینکه برای اعلام وکالت خانم جعفری به دادسرا مراجعه کرده‌، گفته است به او به دلیل آنکه پرونده امنیتی است، اجازه وکالت داده نشده است.

نوشین جعفری تاکنون یک بار با خانواده خود تماس تلفنی داشته است ولی درباره اتهاماتش چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG