لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

نمایندگان مجلس ایران: عربستان نفتکش ایران را «گروگان» گرفته است


کشتی آسیب دیده ایران دو ماه پیش با کمک گارد ساحلی عربستان به بندر جده منتقل شد.
کشتی آسیب دیده ایران دو ماه پیش با کمک گارد ساحلی عربستان به بندر جده منتقل شد.

چند نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه ۱۲ تیر ماه به دولت عربستان به دلیل «توقیف» یک نفتکش ایرانی اعتراض کرده‌اند.

این نفتکش ایران که حامل یک میلیون بشکه نفت این بوده است، ۱۰ اردیبهشت امسال دچار حادثه شد و در بندر جده عربستان پهلو گرفت. گفته می‌شد که این کشتی حامل نفت ارسالی ایران به سوریه بوده است.

مقام‌های شرکت ملی نفت ایران می‌گویند در طول دو ماه گذشته، ده میلیون دلار برای تعمیر و نگهداری این کشتی پرداخته‌اند ولی اکنون عربستان اجازه ترخیص این کشتی را صادر نمی‌کند.

به گفته نمایندگان مجلس ایران، دولت عربستان در حال حاضر روزانه ۲۰۰هزار دلار هزینه بابت نگهداری این کشتی می‌خواهد. شرکت ملی نفت ایران دو یدک‌کش نیز برای برگرداندن این کشتی فرستاده است که هزینه روزانه ماموریت آنها، ۳۰هزار دلار اعلام شده است.

مقام‌های عربستان سعودی در روز ۱۲ اردیبهشت اعلام کردند که یک تماس اضطراری از شناوری به نام «Happiness-1» دریافت کردند. این پیام به از کار افتادن موتور و از دست دادن کنترل شناور اشاره داشت.

این کشتی نفتکش ایرانی در زمانی در دریای سرخ دچار مشکل شده که دوره معافیت‌ خریداران نفت ایران پایان یافته بود.

عربستان که از سوی دفتر خود در سازمان ملل متحد و از سوی معاون سفیر ایران درخواست کمک را دریافت کرده بود، اقدامات برای کمک به کارکنان و پهلوگیری کشتی را انجام داد ولی پس از گذشت دو ماه، از سوی نمایندگان مجلس ایران متهم به گرو‌گان‌گیری شده است.

نمایندگان مجلس ایران، رفتار عربستان را «توقیف غیر قانونی» توصیف کرده‌اند.

جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس ایران گفته است که دولت عربستان ابتدا با خوش رفتاری، کمک‌های فنی به این کشتی آسیب‌دیده را انجام داده و برای کارکنان کشتی بسته‌های غذایی فرستاده ولی در هفته‌های اخیر کمکی نمی‌کند. او به علت تغییر رفتار مقام‌های عربستانی اشاره نکرده است.

محمدجواد جمالی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم رفتار عربستان را «باج‌خواهی» توصیف کرده است.

جلال رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس ایران هم خواستار شکایت از دولت عربستان به سازمان جهانی کشتیرانی برای دریافت غرامت و خسارت شده است.

در عین حال، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران با تایید بروز مشکل در این زمینه، ابراز امیدواری کرده که این موضوع به زودی حل شود.

او گفته این موضوع، هزینه‌های مالی برای ایران دارد ولی نگرانی مهم‌تر، وقوع فاجعه محیط‌زیستی در منطقه است.

از دی ۹۴ و در پی حمله به اماکن سعودی در ایران، تنش بین دو کشور به‌شدت بالا گرفته و روابط دیپلماتیک تهران و ریاض نیز قطع شده است.

XS
SM
MD
LG