لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۶

پس از ۴۰۵


پژو ۴۰۵ را می‌توان پایه یک سوم از تولیدات صنعت خودرو ایران دانست. حالا خبر از احتمال توقف تولید این خودرو منتشر شده است.

ایسنا از رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نقل کرده است «تولید پژو ۴۰۵ بنزینی تا پایان امسال متوقف می‌شود. ارتقای کیفیت و افزایش رضایت مردم از مهمترین دلایل این تصمیم است. باید تلاش کنیم در کنار افزایش کمی خودروها، کیفیت آنها نیز افزایش یابد و در این راستا حذف برخی محصولات می‌تواند راهگشا باشد.»

این در حالی است که پژو ۴۰۵ پایه مهمترین محصولات شرکت ایران خودرو است و مشخص نیست آیا تولید خودروهای دیگری که بر پایه این خودرو هستند هم قطع می‌شود؟

داوود میرخانی رشتی، مشاور انجمن خودروسازان ایران که زمانی مدیرعامل ایران خودرو بوده به سایت بیت ران گفته است « یک سال قبل از انقلاب، خیامی (موسس ایران خودرو) تقریبا قرارداد با پژو را نهایی کرده بود. سالن تولید پژو هم در ایران ناسیونال آماده بود. چون پیکان خیلی قدیمی شده بود پس از انقلاب و در سال ۱۹۸۹ من با پژو برای تولید ۴۰۵ قرار داد بستم. روزنامه‌ها فحش می‌دادند که تو نوکر غربی و تولید پیکان که خودروی ملی ما است، باید ادامه یابد.»

یکی دیگر از دلایل همکاری با پژو مشکل برای تولید قطعات پیکان بود.

میرخانی رشتی توضیح می‌دهد «کارخانه تالبوت توسط پژو خریداری شده بود. به علت نوسانات بعد از انقلاب در ایران، تولید پیکان در تالبوت، دیگر مقرون به صرفه نبود. تالبوت می‌خواست سالن‌های تولید پیکان را بکوبد تا پژو ۴۰۵ تولید کند. بنابراین به ما اخطار دادند که در انگلستان دیگر پیکان تولید نمی‌کنیم. ایران خودرو ۱۰۰ هزار دستگاه سی کی دی پیکان از تالبوت خریده بود. اما مشکل ارزی داشتیم و نمی‌توانستیم از بندر ترخیص کنیم».

مدیرعامل پیشین ایران خودرو گفته ۱۰ کارخانه قطعه‌سازی با هزار دستگاه خریداری‌شده از تابلوت راه اندازی شد: «به این ترتیب خط تولید قطعات پیکان و پژو ۴۰۵ را راه‌اندازی کردیم. ارزش این خرید ۱۳ میلیون دلار بود. حتی اگر آهن قراضه می‌خریدیم گرانتر می‌شد. این ۱۰ کارخانه حجم داخلی‌سازی را افزایش می‌داد.»

پژو ۴۰۵ در تابستان ۱۹۸۷ عرضه شد؛ در تصویر یکی از مدل‌های سال‌های اول این خودرو در بلژیک
پژو ۴۰۵ در تابستان ۱۹۸۷ عرضه شد؛ در تصویر یکی از مدل‌های سال‌های اول این خودرو در بلژیک

با افزایش داخلی سازی قطعات پژو ۴۰۵، پلت‌فرم این خودرو برای توسعه محصولات جدید ایران خودرو از جمله پژو پارس و سمند استفاده شد.

این پلت‌فرم در محصولات دیگری مثل سورن و دنا هم به‌کار گرفته شد. اما حالا پس از ۳۰ سال این پلت‌فرم قدیمی شده است و ایران خودرو شاید اگر پلت‌فرم مناسبی می‌داشت باید این محصول را پانزده سال پیش جایگزین می‌کرد. ابتدا قرار پلت‌فرم تندر ۹۰ همین نقش را داشته باشد اتفاقی که رخ نداد و این پلت‌فرم هم قدیمی شد اما حالا قرار است پلت‌فرم پژو ۳۰۱ چنین نقشی را بازی کند.

پس از خروج پژو از ایران، شرکت ایران‌خودرو با اتکا به دانش انتقال داده شده توسط پژو و همچنین تجربه تولید قطعات پژو ۲۰۶، دست به ساخت پلت‌فرم پژو ۳۰۱ زد.

سایت اسب بخار از انجمن قطعه‌سازان ایرانی نقل کرده است که پژو ۳۰۱ بیش از ۶۰ درصد تولید داخل شده است و قرار است داخلی سازی آن به ۸۰ درصد برسد.

قرار است ایران خودرو روی پلت‌فرم این خودرو محصولات جدید خود را توسعه دهد.

این پلت‌فرم یکی از جدیدترین پلت‌فرم‌های پژو است که محصولات مهم این شرکت از جمله پژو ۲۰۰۸ روی آن ساخته می‌شود.

موتوری که در این خودرو استفاده شده است توسعه یافته موتور تی یو پنج است که هم اکنون در ایران درصد بالایی ساخت داخل شده است. این موتور حدود ۱۱۴ اسب بخار قدرت دارد و استاندارهای روز را هم پاس می‌کند.

سایت خودرو بانک درباره موتور پژو ۳۰۱ نوشته است موتور ای سی پنج تقریباً همان پیشرانه تی یو پنج است که مقداری بهینه‌سازی شده است. این موتور ۱۶۰۰ سی سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۱۴ اسب بخار قدرت، تولید کند. ایران‌خودرو می‌گوید این موتور هم تا کنون ۸۰ درصد ساخت داخل شده است.

اما مشکل آنجاست که این پلت‌فرم هم تا چند سال آینده قدیمی می‌شود و احتمالا داستان پژو ۴۰۵ برای پژو ۳۰۱ هم تکرار می‌شود و تا ایران به دانش ساخت پلت‌فرم خودرو دست نیابد این چرخه باطل ادامه خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG