لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

خاموشی‌های اضطراری برق در ایران «به علت محدودیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها»


نیروگاه برق اهواز
نیروگاه برق اهواز

سخنگوی صنعت برق ایران گفته است مشکلات مربوط به تامین سوخت نیروگاه‌ها علت خاموشی اضطراری در شبکه برق است.

به گزارش خبرگزاری میزان، مصطفی رجبی مشهدی روز یک‌شنبه ۲۷ بهمن گفته است اگر مردم مناطق گرمسیر، ۱۰ درصد مصرف برق خودشان را کاهش دهند، خاموشی‌های اضطراری لغو خواهد شد.

اعمال خاموشی اضطراری در فصل زمستان یک رویداد کم‌سابقه است. آقای رجبی‌مشهدی روز دوشنبه ۲۸ بهمن در گفت‌وگو با روزنامه دنیای اقتصاد گفته است تعدادی از نیروگاه‌های تولید برق با گاز کار می‌کنند و به دلیل مصرف بالای گاز در ایران، «با محدودیت زیادی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها روبه‌رو هستیم».

قطع برق در روزهای گذشته در استان‌های تهران، گیلان، مازندران، خراسان و سمنان رخ داده است.

مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری در ایران به روزانه ۶۰۰ میلیون متر معکب رسیده است. میزان تولید گاز در ایران روزانه ۸۰۰ میلیون متر معکب است و از این میزان حدود ۶۰ میلیون متر معکب آن به نیروگاه‌های تولید برق تعلق می‌گیرد. این سهمیه در حالی است که این نیروگاه‌ها نیاز به ۱۷۰ میلیون متر معکب گاز دارند.

نیروگاه‌های تولید برق در ایران در ماه‌های اخیر با مشکلات دیگری مانند افزایش مصرف نفت کوره نیز مواجه بوده‌اند.

عیسی کلانتری، رئيس سازمان محیط زیست ایران ۲۹ دی ماه گفت چون به دلیل تحریم‌ها، وزارت نفت نمی‌تواند مازوت (نفت کوره) را بفروشد، «پالایشگاه‌ها پر از مازوت شدند بنابراین به ناچار نیروگاه‌ها دوباره به مازوت سوزاندن روی آوردند و گرفتار هوای آلوده شدیم».

مازوت تولید ایران از استانداردهای لازم برخوردار نیست. غلظت گوگرد در سوخت مازوت تولیدی ایران حدود ۳.۵ درصد است که هفت برابر استانداردهای بین‌المللی برای سوخت کشتی‌ها در آب‌های آزاد است.

یکی از بخش‌های مهم مصرف نفت کوره ایران، نیروگاه‌های برقی هستند که به گفته عیسی کلانتری به یکی از منشأهای هوای آلوده تبدیل شده‌اند.

غلامرضا رخشانی‌مهر، معاون شرکت توانیر نیز روز ۱۳ بهمن امسال در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا هشدار داد که در صورت تدوام افزایش مصرف گاز خانگی و محدودیت تأمین سوخت نیروگاه‌ها، «ما مجبوریم به سمت سوخت‌های مایع برویم؛ این سوخت‌های مایع وقتی در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، مخصوصاً در کلانشهرها، آلایندگی هوا ایجاد می‌کند».

بدین ترتیب علاوه بر بحران‌های ناشی از قطع برق،‌ ادامه وضعیت کنونی می‌تواند به تشدید وضعیت آلودگی هوا به ویژه در شهرهای بزرگ منجر شود.

XS
SM
MD
LG