لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۱۸

نماینده مجلس از «رایزنی سران طوایف» برای آزادی مرزبانان ربوده ‌شده خبر داد


علی کرد، نماینده خاش و میرجاوه در مجلس، جمعه ۲۷ مهرماه گفته است، تلاش برای آزادی مرزبانان ربوده ‌شده در شرق ایران از طریق «رایزنی» با سران طوایف ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، نماینده خاش و میرجاوه گفته است: «هم اکنون دو سه گروه مردمی (سران طوایف) در آن سوی مرز حضور دارند و در حال رایزنی با معتمدان و سران طوایف آنها هستند تا این موضوع ختم به خیر شود.»

سپاه پاسداران چهارشنبه در بیانیه‌ای از ربوده شدن ۱۴ نیروی مرزبانی ایران در حوالی ناحیه مرزی میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان خبر داده بود. برخی منابع، تعداد ربوده‌شدگان را ۱۱ نفر ذکر می‌کنند.

این در حالی است که «جیش‌العدل» نیز اعلام کرده است که نیروهای این گروه بامداد سه‌شنبه یک پایگاه مراقبتی را در شهرستان میرجاوه «به‌صورت کامل خلع سلاح» کرده‌اند. جمهوری اسلامی این گروه را تروریستی قلمداد می‌کند

نماینده خاش و میرجاوه درباره احتمال مذاکره با گروه «جیش العدل» برای آزادی مرزبانان،گفته است:‌ «آنها مواضع خود را از طریق اطلاعیه‌هایشان بیان می‌کنند و اقدامی برای مذاکره مستقیم صورت نمی‌دهند.»

این نماینده مجلس همچنین با اشاره به اقدامات برای ارتقای وضعیت امنیتی در مرز با پاکستان، تصریح کرده است : «اما شرایط جغرافیایی خاص منطقه موجب بروز چنین حوادثی می‌شود.»

این در حالی است که وزیر امور خارجه و کشور ایران خواستار همکاری پاکستان برای آزادی این گروگانها شده اند.

در همین زمینه، محمد فیصل، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان، روز پنج‌شنبه گفت که مقام‌های ایرانی و پاکستانی در این خصوص در تماس هستند و شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان «نگرانی جدی خود در مورد این حادثه» را به همتای ایرانی خود اعلام کرده است.

وزیر خارجه پاکستان هم‌چنین به تهران گفته است که نیروهای امنیتی پاکستان تلاش خود برای یافتن گروگان‌های ایرانی را آغاز کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، این تلاش‌ها شامل تقویت نظارت هوایی و استقرار نیروها در مناطق مرزی می‌شود.

در سالهای اخیر در مرزهای جنوب شرقی ایران و در استان سیستان بلوچستان درگیری‌های مسلحانه‌ای بین گروه جیش‌العدل ونیروهای سپاه و مرزبانان ایران در این استان روی داده است. این گروه خود را مدافع «اهل سنت» در استان سیستان و بلوچستان می‌داند.

با استفاده از گزارش‌های تسنیم و رادیو فردا؛خ
XS
SM
MD
LG