لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

افزایش ۲۵ درصدی بودجه سال ۹۹ با وجود کاهش ۴۰ درصدی فروش نفت


لایحه بودجه ۱۳۹۹ روز یکشنبه ۱۷ آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود
لایحه بودجه ۱۳۹۹ روز یکشنبه ۱۷ آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود

چهار روز بعد از تصویب لایحه بودجه توسط کابینه دولت و در آستانه تحویل آن به مجلس، خبرگزاری فارس روز شنبه ۱۶ آذر با انتشار گزارشی رقم بودجه کل کشور برای سال آینده را ۲۰۳۳ هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

این رقم نسبت به قانون بودجه سال جاری بیش از ۱۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از رقم یاد شده، درآمد شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی ۱۴۸۳ هزار میلیارد تومان و درآمد اختصاصی دستگاه‌ها و سازمان‌ها نیز ۶۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.

بودجه دولت نیز ۴۸۴ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، در حالی که این رقم در بودجه سال جاری حدود ۴۴۰ هزار میلیارد تومان بود و بعدا به خاطر افت صادرات نفت کشور به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.


بدین ترتیب بودجه عمومی دولت در سال آینده نسبت به سال جاری بیش از ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

آن‌طور که آمارهای بودجه نشان می‌دهد، دولت در نظر دارد برای سال آینده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از صادرات نفت، میعانات گازی و گاز درآمد داشته باشد.

در بودجه امسال دولت از محل صادرات روزانه ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی، فروش داخلی حدود ۱۶۰ هزار بشکه میعانات گازی و صادرات ۳.۴ میلیارد دلار گاز به ترکیه و عراق، در نظر داشت ۱۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

به عبارتی، درآمدهای بودجه سال آینده از محل صادرات این محصولات تقریبا ۴۰ درصد کاهش یافته است و بدین ترتیب دولت در نظر دارد حداقل ۹۰۰ هزار بشکه در روز صادرات نفت داشته باشد.

گزارش‌های منتشر شده در خبرگزاری‌های فارس و تسنیم نیز تایید می‌کند که دولت در نظر دارد روزانه ۸۷۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت صادر کند. این در حالی است که بر اساس آمارهایی که شرکت ردیابی نفتکش‌ها، کپلر، در اختیار رادیو فردا گذاشته است، میزان صادرات روزانه نفت ایران در ماه گذشته میلادی تنها ۲۱۳ هزار بشکه بوده است.

خبرگزاری فارس نیز در گزارش خود آورده است که «با توجه به کسری منابع بودجه، برخی ارقام مندرج برای درآمدها صرفا نقش تراز کردن بودجه داشته و نمی‌توان روی تحقق آن حساب باز کرد».


در بخش دیگری از جزئیات بودجه گفته می‌شود دولت در نظر دارد ۱۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشد. امسال این رقم ۱۴۲ هزار میلیارد تومان بود و معلوم نیست در شرایطی که کشور با رکود تورمی مواجه است، چگونه افزایش مالیات‌ها تحقق خواهد یافت.

در بودجه سال آینده درآمدهای گمرکی کاهش ۴۰ درصدی نشان می‌دهد. با توجه به افت صادرات و واردات غیرنفتی کشور در کنار سقوط صادرات نفت، افت درآمدهای گمرکی معقول به نظر می‌رسد.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرده است سال آینده بودجه ایران با کسری ۳۷ میلیارد دلاری مواجه باشد که این رقم معادل بیش از هشت درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور است.

لایحه بودجه ۱۳۹۹ روز یکشنبه ۱۷ آذر به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های فارس، تسنیم، صندوق بین‌المللی پول و کپلر؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG