لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

مصادره و فروش ساختمان‌های دولتی ایران در کانادا؛ ایران اعتراض کرد


عباس موسوی خواستار «اعاده سریع این املاک و دارایی‌ها شد.»
عباس موسوی خواستار «اعاده سریع این املاک و دارایی‌ها شد.»

به دنبال اجرای حکم دادگاه کانادا درباره مصادره ساختمان‌های متعلق به جمهوری اسلامی در تورنتو و اتاوا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز جمعه ۲۲ شهریور به این اقدام اعتراض کرده است.

دادگاه عالی اونتاریو هفتم ماه اوت به مصادره دو ساختمان متعلق به جمهوری اسلامی ایران رای داده بود.

روز گذشته رسانه‌های کانادا از فروش این ساختمان‌ها خبر دادند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اجرای حکم این دادگاه کانادایی را محکوم کرده است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به دولت کانادا هشدار داده است: «در صورت لغو نکردن این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، ایران منطبق با موازین بین المللی نسبت به استیفای حقوق خود اقدام می کند و در این صورت مسئولیت عواقب آن برعهده این کشور است.»

عباس موسوی در ادامه با محکوم کردن «فروش ساختمان های فرهنگی ایران در کانادا» خواستار «اعاده سریع این املاک و دارایی‌ها شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هشدار داد: « در صورت عدم لغو این تصمیم غیرقانونی و جبران خسارات وارده، جمهوری اسلامی ایران منطبق با موازین بین المللی راسا نسبت به استیفای حقوق خود اقدام کرده و در این صورت مسئولیت تمامی عواقب آن بر عهده دولت کانادا خواهد بود.»

گزارش ها حاکی است ده‌ها میلیون دلار حاصل از فروش ساختمان‌های متعلق به ایران در کانادا به خانواده قربانیان حملات تروریستی که گفته می شود توسط گروه های مورد «حمایت ایران انجام شده‌اند»، پرداخت خواهد شد.

براساس حکم دادگاه عالی اونتاریو در ماه گذشته بخشی از پول فروش ساختمان‌های متعلق به ایران در اتاوا و تورنتو به خانواده‌های قربانیان حملات تروریستی اختصاص خواهد یافت.

«گلوبال نیوز» هم گزارش داده است که براساس اسناد موجود دو ساختمان در تورنتو و اتاوا به ارزش ۲۸ میلیون دلار فروخته شده اند. و این مبلغ به قربانیان حملات دو گروه حماس و حزب الله اختصاص خواهد یافت.

خردادماه سال ۹۵ نیز دادگاه اونتاریو حکم داد که ۱۳ میلیون دلار از دارایی‌های غیر دیپلماتیک ایران به عنوان غرامت به خانواده‌های قربانیان آمریکایی گروگان‌گیری‌ها و حملات در آرژانتین، اسرائیل، لبنان و عربستان سعودی بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ پرداخت شود.

XS
SM
MD
LG