لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

راه‌اندازی خط پرواز مستقیم هواپیمایی ماهان به ونزوئلا


ماهان‌ایر دومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران است
ماهان‌ایر دومین شرکت بزرگ هواپیمایی ایران است

یک مقام رسمی ایران از راه‌اندازی خط پرواز مستقیم تهران-کاراکاس، پایتخت‌های ایران و ونزوئلا، توسط شرکت هواپیمایی ماهان خبر داد.

شرکت ماهان اولین شرکت هواپیمایی خصوصی ایران است که در سال ۱۹۹۲ راه‌اندازی شد، اما آمریکا از سال ۲۰۱۱ شرکت ماهان ایر را به دلیل «ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران» و «جابه‌جایی نیرو و سلاح» در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌است. فرانسه و آلمان نیز با اتهامات مشابهی، مجوز پرواز هواپیماهای ماهان به این کشورها را لغو کرده‌اند.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری دوشنبه ۱۹ فروردین به خبرگزاری مهر گفت اولین پرواز تهران-کاراکاس حامل معاون وزیر خارجه و هیئت همراه در ساعت ۲ بامداد امروز انجام شد.

به گفته وی، این پرواز از فرودگاه امام خمینی تهران انجام شده و هیئتی نیز به سرپرستی قائم‌مقام و تنی چند از مسئولان شرکت ماهان جهت مذاکره با مسئولان ونزوئلایی در خصوص چگونگی استمرار پروازهای بین دو کشور اعزام شدند.

بر اساس این گزارش، پرواز تهران- کاراکاس بدون توقف، ۱۶ ساعت به طول خواهد انجامید.

خبرگزاری رویترز نیز با پوشش خبری این موضوع، گزارش داد که شرکت ماهان با اتهاماتی از قبیل حمل سلاح و نیروهای نظامی در خاورمیانه، علاوه بر تحریم‌های آمریکا، با لغو مجوز پرواز در فرانسه و آلمان نیز دست به گریبان است.

ایران به همراه چین، روسیه و ترکیه از نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا که با بحران اقتصادی و سیاسی مواجه است، حمایت می‌کنند.

خوان گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا که از سوی اکثر کشورهای غربی به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته شده، در اوایل بهمن ماه سال گذشته با نامشروع خواندن پیروزی نیکلاس مادورو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۸ خواستار برکناری وی شد.

آغاز خط پرواز مستقیم این شرکت هواپیمایی به ونزوئلا در حالی صورت می‌گیرد که اخیراً دو هواپیما نظامی روسیه در فرودگاهی در حومه کاراکاس به زمین نشستند و گفته می‌شود حامل واحدهای نیروهای ویژه و پرسنل امنیت سایبری بودند.

بلافاصله، کاخ سفید به روسیه و سایر کشورهای حامی مادورو در مورد اعزام نیرو و تسلیحات به ونزوئلا هشدار داد و گفت، دولت آمریکا چنین اقداماتی را یک «تهدید مستقیم» برای امنیت منطقه تلقی می‌کند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت «روسیه باید از ونزوئلا خارج شود».

آمریکا هنوز واکنشی به آغاز پروازهای مستقیم ماهان به ونزوئلا نشان نداده‌است.

با استفاده از خبرگزاری مهر، رویترز، رادیو فردا؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG