لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۰

قاسمی: لغو مجوز پروازهای هواپیمایی ماهان به آلمان شتابزده بود


بهرام قاسمی ابراز امیدواری کرده است که دولت آلمان در تصمیم خود تجدید نظر کند. (عکس از آرشیو)
بهرام قاسمی ابراز امیدواری کرده است که دولت آلمان در تصمیم خود تجدید نظر کند. (عکس از آرشیو)

بهرام قاسمی،سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، سه شنبه دوم بهمن ماه از تصمیم دولت آلمان برای لغو مجوز پرواز هواپیمایی ماهان به این کشور انتقاد کرده و این اقدام را شتابزده توصیف کرده است.

آلمان اول بهمن ماه مجوز شرکت هواپیمایی ماهان را برای فعالیت در آن کشور، لغو کرد. یک مقام ارشد دولت آلمان به رویترز گفته بود این اقدام «هم به دلیل مسائل امنیتی» و «هم به خاطر تردید نسبت به استفاده از این شرکت هواپیمایی ایرانی برای مقاصد نظامی» گرفته شده‌است.

به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «لغو مجوز پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر به آلمان اقدامی شتابزده، غیر قابل توجیه و مغایر روح حاکم بر روابط دیرینه دو کشور است.»

بهرام قاسمی اضافه کرده است :«این رفتار حرکتی بی دلیل و احتمالا ناشی از القاء اطلاعات نادرست توسط دیگرانی است که از روند روابط بین دو کشور ناخشنودند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرده است که دولت آلمان با بررسی حقایق و بازنگری مجدد داده‌های اطلاعاتی خود نسبت به تجدید نظر به هنگام اقدام کند.

این در حالی است که وزیر امور خارجه آلمان روز گذشته گفته بود لغو مجوز هواپیمایی ماهان «از نظر مسائل امنیتی، ضروری بود

تصمیم برلین برای لغو مجوز پرواز ماهان به آلمان استقبال مقا‌م‌های ایالات متحده را در پی داشته است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، ضمن استقبال از این تصمیم از کشورهای متحد آمریکا خواسته است تا از این اقدام آلمان پیروی کنند.

سفیر آمریکا در برلین نیز به گفته است این اقدام آلمان «نشان‌دهنده یک رهبری شایسته» است.

هواپیمایی ماهانکه در سال ۱۳۷۱ در کرمان تاسیس شده،در سال ۱۳۹۰ از سوی آمريکا به دليل «ارائه خدمات به نيروی قدس سپاه پاسداران»مورد تحریم قرار گرفت.

در آن زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته بود «همکاری نزديک ماهان‌اير با نيروی قدس برای انتقال سلاح، نيرو و کمک‌های مالی از طريق پروازهايش، بيانگر چهره ديگری از تلاش‌های گسترده سپاه پاسداران برای نفوذ در بخش تجاری ايران برای تسهيل کمک‌هایش به تروريسم است».

تحریم‌های آمریکا علیه هواپیمایی ماهان، واسطه‌ها و برخی دیگر افراد مرتبط با آن، پس از تحریم‌های اولیه ادامه پیدا کرد.

جمهوری اسلامی، اتهام‌های واردشده به ماهان‌ایر در مورد انتقال سلاح و نیرو را رد کرده‌است. در سال ۱۳۹۵ نمایندگی ایران در سازمان ملل اتهام استفاده از این هواپیمایی برای ارسال سلاح به کشورهایی مانند لبنان را «پوچ و سراسر کذب» توصیف کرده بود.

با استفاده از ایرنا و گزارش‌های رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG