لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۵۱

آلمان مجوز شرکت هواپیمایی ماهان را لغو کرد


ماهان ایر در طول هفته چهار پرواز به دوسلدورف و مونیخ انجام می‌داد
ماهان ایر در طول هفته چهار پرواز به دوسلدورف و مونیخ انجام می‌داد

یک مقام ارشد دولت آلمان روز دوشنبه به خبرگزاری رویترز گفت که برلین مجوز شرکت هواپیمایی ماهان را برای فعالیت در آلمان لغو کرده‌است.

به گفته این مقام آلمانی که نامش فاش نشده، این تصمیم، هم به دلیل مسائل امنیتی و هم به خاطر تردید نسبت به استفاده از این شرکت هواپیمایی ایرانی برای مقاصد نظامی گرفته شده‌است.

خبرگزاری آلمان نیز می‌گوید که به گفته رسانه‌های آلمانی، دفتر فدرال هوانوردی آلمان به خاطر ظن ارتباط ماهان‌ایر با سرویس اطلاتی جمهوری اسلامی مجوز این شرکت را این هفته لغو می‌کند.

به گفته روزنامه «زوددویچه زایتونگ» و شبکه‌های خبری «ان‌دآر» و «وِ.دِ.اِر» آلمان این اقدام آلمان مرتبط است با «طرح‌های ترور» سرویس اطلاعاتی ایران در اروپا و «قصد انجام طرح‌های مشابه در آینده.»

دانمارک روز هشتم آبان وزارت اطلاعات ایران را متهم کرد که در صدد ترور اعضای «جنبش الاحواز» در خاک دانمارک بوده و بعد از آن، وزیر خارجه دانمارک روز ۱۸ دی خبر داد که اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با اِعمال تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده‌است.

هلند نیز روز ۱۸ دی جمهوری اسلامی را به دست داشتن در طراحی دو ترور در خاک هلند متهم کرد.

پس از آن، دادستانی فدرال آلمان نیز اعلام کرد که یک مشاور زبانی و فرهنگی شاغل در ارتش این کشور را به ظن جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت کرده است.

نام فرد بازداشتی که آلمانی افغان‌تبار است «عبدالحمید. س» اعلام شده است. ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در برلین، پیش از این بارها خواستار لغو مجوز ماهان‌ایر در آلمان شده بود.

شرکت هواپیمایی ماهان از سال ۲۰۱۱ در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار دارد و دولت آلمان نسبت به استفاده نظامی سپاه پاسداران از این و استفاده «تروریستی» از ماهان نیز مظنون است.

در ماه‌های اخیر چندین کشور اروپایی، ایران را به اقدامات جاسوسی و طرح‌ریزی حملات علیه مخالفانش در خاک اروپا متهم کرده‌اند.

ماهان ایر، بعد از ایران‌ایر بزرگترین خط هواپیمایی ایران است که در طول هفته چهار پرواز به دو شهر دوسلدورف و مونیخ انجام می‌داد.

روزنامه بیلد روز جمعه ۳۰ آذر گزارش داد که دولت آلمان پرواز هواپیماهای ماهان به مبدأ و مقصد آلمان را از آغاز سال جدید میلادی ممنوع می‌کند. برپایه این گزارش دولت آلمان به دنبال مذاکرات فشرده با مقام‌های آمریکایی تصمیم گرفته تا پروازهای هواپیمایی ماهان به مونیخ و دوسلدورف را ممنوع کند.

در واکنش به این گزارش رضا جعفرزاده، سخنگوی هواپیمایی کشوری، به ایسنا گفت: «هیچ‌گونه گزارشی از سوی مراجع رسمی دولت آلمان در رابطه با تحریم شرکت هواپیمایی ماهان دریافت نشده‌است و هیچ‌یک از مسئولان ذی‌ربط این کشور نیز در این خصوص اظهار نظر رسمی نداشته‌اند.»

آمریکا در سال ۲۰۱۱ شرکت ماهان ایر را اتهام ارائه خدمات به نیروی قدس سپاه پاسداران و انتقال نیرو و سلاح به لبنان و سوریه در فهرست تحریمی خود قرار داد.

بر این اساس، اموال و دارايی‌های شرکت هواپيمايی ماهان‌اير در قلمرو آمريکا توقيف و مسدود شده و هرگونه ارتباط و همکاری شهروندان امريکايی با اين شرکت هواپيمايی ممنوع اعلام شده است.

پیش از آن مقام‌های جمهوری اسلامی ایران اتهام انتقال سلاح برای حزب‌الله لبنان با هواپیماهای مسافربری را رد کرده بودند.آمریکا همچنین تاکنون تعدادی از شرکت‌های مرتبط با ماهان‌ایر را تحریم کرده است.

در پرونده رضا ضراب، برادر او، محمد ضراب که متهم به «توطئه» برای انجام معاملات مالی به‌جایِ -یا- به سودِ نهادهای تجاری، دولتی یا شرکت‌های تحت کنترل تهران هستند نیز هواپیمایی ماهان در صدر این شرکت‌ها دیده می‌شود.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری آلمان و رادیو فردا / پ.پ
XS
SM
MD
LG