لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۴

ایران ارتباط با متهم جاسوسی از ارتش آلمان را رد کرد


سخنگوی وزارت خارجه ایران با انتقاد از انتشار گزارش‌ها درباره بازداشت فردی در ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای جمهوری اسلامی گفت که هدف این گزارش‌ها تلاش برای «تخریب روابط ایران و اروپا» است. وی ارتباط فرد بازداشت‌شده با ایران را رد کرد.

بهرام قاسمی شامگاه شنبه، ۲۹ دی، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: « از شنیدن این خبر در بحبوحه اتهام‌زنی‌های امنیتی ناروا و طراحی‌شده توسط آنانی که به دنبال تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس هستند، تعجب نمی‌کنیم.»

وی تاکید کرد که روابط ایران و اروپا به ویژه سه کشور دخیل در برجام «دشمنان و معاندینی دارد که از هر کوشش، اتهام و ادعایی برای تیره‌کردن این روابط فروگذار نمی‌کنند».

دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده که یک مشاور زبانی و فرهنگی شاغل در ارتش این کشور را به ظن جاسوسی برای دستگاه اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران بازداشت کرده است.

نام فرد بازداشتی که آلمانی افغان‌تبار است «عبدالحمید. س» اعلام شده است.

اعلام این خبر همزمان شده است با درگیر بودن ایران در یک پرونده دیگر در آلمان و بازداشت دیپلمات خود به نام اسدالله اسدی.

آقای اسدی اول ژوئیه امسال (۱۰ تیرماه) در پدر رابطه با پرونده توطئه برای «بمب‌گذاری» در نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس، در ایالت بایرن آلمان بازداشت شد.

ایران خواستار استرداد آقای اسدی شد ولی برلین نه تنها با این تقاضا مخالفت کرد بلکه وی را به بلژیک تحویل داد تا در آنجا محاکمه شود.

اتحادیه اروپا با نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و متهم کردن آن به تلاش برای ترور مخالفان تهران در دانمارک و هلند، تحریم‌هایی علیه ایران وضع کرده است.

سال گذشته نیز دادستانی فدرال آلمان خبر داده بود که محل کار و زندگی متعلق به ۱۰ «مظنون به جاسوسی» را بازرسی کرده است.

یکی از این موارد کشف‌شده، جاسوسی از رینهولد روبه،‌ نماینده مجلس و رئیس پیشین انجمن آلمان و اسرائیل، ‌بوده است.

با استفاده ازخبرگزاری‌های ایسنا، مهر، ایرنا و رادیو فردا / ا. م./ س.ن
XS
SM
MD
LG