لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

بانک مرکزی ایران شایعه ورشکستگی «بانک آینده» را تکذیب کرد


انتشار شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک آینده موجب نگرانی سپرده‌گذاران این بانک در برخی شهرها از جمله دزفول شد.
انتشار شایعاتی مبنی بر ورشکستگی بانک آینده موجب نگرانی سپرده‌گذاران این بانک در برخی شهرها از جمله دزفول شد.

بانک مرکزی ایران روز پنج‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه، در بیانیه‌ای رسمی انتشار مطالبی مبنی بر ورشکستگی یکی از بانک‌ها را تکذیب کرد. در این بیانیه به نام این بانک اشاره نشده است.

روابط عمومی بانک مرکزی ایران انتشار اخبار مربوط به ورشکستگی یکی از بانک‌های کشور را به «رسانه‌های معاند» و «در راستای ضربه زدن به بازار پول ایران» نسبت داده است.

گرچه در بیانیه رسمی بانک مرکزی به این نام این بانک اشاره نشده، در روزهای گذشته موضوع ورشکستگی بانک خصوصی آینده در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده بود.

در پی اخباری از این دست، در برخی از شهرها از جمله دزفول، یاسوج و قزوین سپرده‌گذاران این بانک با تجمع در برابر شعبات آن خواستار پاسخگویی مسئولان و بازپس‌گیری سپرده‌های خود شدند.

جلال رسول‌اف، مدیرعامل بانک آینده، در توضیحی درباره این اخبار تایید‌نشده که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده دلیل آن را «بانک‌محور» بودن اقتصاد ایران دانست و گفت: «به همین دلیل بیشتر فشار دشمنان، بر تخریب نظام بانكی كشور متمركز است.»

آقای رسول‌اف تاکید کرد که «باید مراقب بود و اجازه نداد كه با بعضی شایعه‌پردازی معاندان، اعتماد مردم به بانک‌ها دچار تزلزل شود.»

بانک آینده نیز با انتشار بیانیه‌ای که در وب‌سایت رسمی این بانک منتشر شده «مدعیان و شایعه‌پراکنان این روزها» را «همان‌هایی» دانست که «در طول یک سال گذشته در جنگ اقتصادی، ابزار عملیات روانی شده‌اند».

به نوشته بیانیه این بانک خصوصی، «آنها مدتی نظام ارزی و اقتصادی کشور و زمانی بازار محصولات و مایحتاج مورد نیاز مردم را مختل کردند و امروز نیز نام و اعتبار بانک‌ها و کارآفرینان را مورد حمله قرار می‌دهند.»

اشاره این بیانیه به اخبار و گزارش‌هایی است که چند ماه پیش از کاهش و کمیاب شدن اقلامی همچون دستمال کاغذی، پوشک بچه و نوار بهداشتی در ایران منتشر شد و واکنش‌هایی را به همراه داشت.

همچنین محمدرضا جمشیدی، دبیرکل کانون بانک‌های خصوصی در واکنش به این اخبار تایید نشده گفت: «سپرده‌گذاران این بانک‌ و همه بانک‌ها و موسسات دارای مجوز از بانک مرکزی نگران نباشند، چرا که بانک مرکزی بر عملکرد بانک‌ها نظارت [دارد] و از حقوق سپرده‌گذاران صیانت می‌کند.»

همچنین طی روزهای اخیر، شایعه‌ای با عنوان «بزرگ‌ترین اختلاس ایران» در شبکه‌های اجتماعی دست‌ به دست می‌شد مبنی بر این که علی انصاری، موسس بانک «تات» که در سال ۱۳۹۱ با ادغام موسسات اعتباری «صالحین» و«آتی» به بانک «آینده» تبدیل شد، با اختلاسی ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی از منابع این بانک و تبدیل آن به ارز از ایران گریخته‌ است.

اما این خبر نیز بلافاصله از سوی مسئولان بانکی و بانک آینده تکذیب شد.

علی انصاری، روز سه‌شنبه، ۱۸ دی‌ماه، در مراسم سومین دوره اهدای نشان کارآفرینی «امین‌الضرب» در تالار وحدت حضور داشت و فردای آن روز نیز میزبان محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پروژه «ایران‌مال» بود.

همچنین مهدی رحمتی، دروازه‌بان تیم فوتبال استقلال تهران با انتشار عکسی از علی انصاری او را افتخار فوتبالی‌ها توصیف کرد؛ علی انصاری در سال‌هایی از سرمایه‌گذاران و حامیان مالی تیم استقلال به شمار می‌آمد.

علی انصاری از جمله سرمایه‌گذاران پروژه هایی همچون بازار مبل ایران و بازار موبایل ایران به شمار می‌رود.

بر اساس صورت‌های مالی بانک آینده که در وب‌سایت بورس اوراق بهادار تهران در دسترس است، سود انباشته این بانک در پایان دوره مربوط به نیمه نخست امسال، ۲۴۸.۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سود انباشته پایان دوره این بانک در نیمه نخست پارسال، ۴۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

بانک‌های ایران به دلیل بدهی سنگین دولت و شرکت‌های دولتی به شبکه بانکی، حجم بالای دارایی‌های مسموم نظام بانکی و بدهی قابل توجه بانک‌ها به بانک‌مرکزی حال و روز خوشی ندارند.

​بحران موسسات اعتباری غیرمجاز در سال‌های اخیر و تجمع سپرده‌گذاران این موسسات در مقابل این موسسات و در شهرهای مختلف، یکی از مشکلات امنیتی و اقتصادی در ایران در این سال‌ها بود.

منابع: رادیوفردا، گزارش‌های سازمان بورس اوراق بهادار ایران، بانک مرکزی ایران/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG