لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

انتقاد شدید رئیس بانک مرکزی از خودروسازی «فَشَل» ایران


عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران

رئیس کل بانک مرکزی ایران روز یک‌شنبه با انتقاد شدید از خودروسازان گفت «تا کی می‌خواهید به این خودروسازی فَشَل‌ ادامه دهید؟»

عبدالناصر همتی روز یک‌شنبه، ۲۸ مهرماه، گفت: «خودروسازان نقدینگی خود را به باد دادند.»

وی گفت: «همواره این انتظار وجود دارد که نقدینگی در اختیار خودروساز‌ها قرار دهیم و همواره هم خودروساز‌ها مدعی هستند که این نقدینگی را شش ماهه پس می‌دهند و یا شش ماهه شرایط را بهبود می‌بخشند، اما نه تنها شرایط را بهتر نکردند بلکه شرایط خودروسازی‌ها همواره بدتر هم شده است و هرچه نقدینگی داشتند به باد دادند.»

همتی می‌گوید: «پارسال با ارائه چهار هزار میلیارد تومان نقدینگی ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نقدینگی ارزی برای قطعه‌سازان موافقت کردم و برای نقدینگی ارزی اعلام کردم که همانند ال‌‌‌سی خارجی آن را در اختیار قرار خواهم داد، اما پس از یک سال به صورت ریالی بازگردانید، اما صنعت‌گران گفتند چرا باید ریسک بازپرداخت سال آینده را بپذیریم؟»


اشاره وی به اجتناب خودروسازان از افت ارزش ریال در مقابل ارزهای خارجی است.
وی در ادامه اظهار داشت‌ این ارز را در اختیار کونلون بانک (چین) هم قرار دادیم، اما صنعتگران یک سال موضوع را کش دادند و ارز را دریافت نکردند، امروز نیز این ارز تمام شده است و خودروسازان می‌خواهند همه چیز به نفع‌شان باشد.

وی گفت: «جالب اینجاست که خودروسازانی که قیمت‌هایشان را هر روز بالا می‌برند حاضر نبودند ریسک تغییر نرخ ارز را قبول کنند، ولی سوال اصلی این است که این فرایند خودروسازی فشل را تا کجا باید ادامه دهیم؟ خودروسازان ۴۰ سال است به ما می‌گویند در شرایط حساسی هستند ولی این شرایط چه زمانی قرار است اصلاح شود؟»

طی سال‌های گذشته و خصوصا در دوران تحریم، نرخ ریال در مقابل دلار با نوسانات چشمگیری مواجه بوده است. در پایان سال ۹۶ نرخ دلار آزاد در صرافی‌های ایران حدود ۴۸۰۰ تومان بود، اما پاییز پارسال به ۱۸ هزار تومان اوج گرفت و هم اکنون زیر ۱۲ هزار تومان است.

همتی در ادامه با اشاره به مشکلات خودروسازان و قطعه‌سازان گفت: «به شخصه قبول نداشتم که نقدینگی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد، زیرا همچون سال‌های گذشته آن را هدر می‌دهند. بارها گفتند تا ۶ ماه دیگر وضعیت درست می‌شود، اما نشد.»

در همین زمینه احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران خردادماه سال جاری اعلام کرد هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) بین ۸۰ تا ۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص دارند که دلیل اصلی این مسئله کمبود نقدینگی است.

وی همچنین درباره گران شدن قیمت خودروها گفت: «سال گذشته وزارت صنعت تکلیف کرد که خودروسازان تولیدات خود تا پایان دی‌ماه را با همان قیمت‌های قبل به مشتریان بفروشند، موضوعی که زیان زیادی به اندازه ۱۰ هزار میلیارد تومان به هر یک از این دو خودروساز وارد کرد.»

به گفته وی، امروز خودروسازان در حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان بدهکارند، این در حالی است که قطعه‌سازان بارها اعلام کرده‌اند در صورت پرداخت مطالبات، قادر به دور زدن تحریم‌ها هستند.

در این میان خبرگزاری فارس روز یکشنبه گزارش داده است که در نیمه اول سال جاری تولید خودرو ایران نسبت به دور مشابه پارسال ۳۵ درصد کاهش یافته است.

طی این دوره کلا ۳۷۷ هزار و ۵۱۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است.

تولید خودرو ایران در شش ماهه ابتدایی پارسال نسبت به دور مشابه سال ۹۶ نیز ۱۸ درصد کاهش پیدا کرده بود.

منابع: ایرنا، تسنیم، انجمن خودروسازان، فارس/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG