لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

مذاکرات ایران با ترکیه و سوئیس برای راه‌اندازی کانال بانکی


عبدالناصر همتی
عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، در پست اینستاگرامی خود به دیدار با سفرای سوئیس و ترکیه در روز پنج‌شنبه، ۲۹ فروردین، اشاره کرده و نوشت که موضوع مورد مذاکره راه‌اندازی کانال بانکی میان کشورها بوده است.

وی نوشت: «در دیدار با سفیر ترکیه بر نارضایتی تجار و بانک‌های ایرانی از نحوه همکاری بانک‌های آن کشور اشاره و خواستار تسهیل روابط بانکی دو کشور بر مبنای توافق رؤسای جمهور دو کشور شد.»

رئیس بانک مرکزی گفت ایران و ترکیه هدف حجم تجاری ۳۰ میلیارد دلاری را در برنامه خود دارند و این امر نیازمند روان‌سازی عملیات بانکی و روابط مالی و پولی دو کشور است.

آقای همتی گفت که «بنابر درخواست» سفرای ترکیه و سوئیس، جداگانه با آنها دیدار کرده است: «سفیر سوئیس بر آمادگی کشورش برای گشایش مجدد کانال بانکی بین ایران و سوئیس تأکید کرد. به ایشان گفتم راه‌اندازی کانال بانکی بین دو کشور برای توسعه تجارت پس از چند سال وقفه مورد حمایت ما است و باید بدون توجه به فشارهای آمریکا، براساس منافع دو کشور همکاری‌های تجاری و پولی را گسترش دهیم.»

گفته‎‌های همتی همزمان با اظهارات محمدجواد ظریف بعد از پایان سفرش به ترکیه منتشر شده است.

آقای ظریف نیز درباره مذاکرات مالی و انرژی با مقامات ترکیه اعلام کرده است در جریان این سفر در مورد روش‌های ادامه همکاری‌ها بین دو کشور علی‌رغم وجود تحریم‌ها صحبت کردیم: «ما توافق کردیم که در پنج حوزه به صورت ویژه کارها را دنبال کنیم که شامل تعرفه ترجیحی، همکاری در حوزه انرژی، همکاری‌های بانکی و استفاده از پول مشترک دو کشور، ایجاد سازوکاری مشابه اینس‌تکس در روابط دوجانبه است.»

پیشتر مولود چاوش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در روز ۲۸ فروردین گفته بود کشورش در حال بررسی ایجاد یک سازوکار جدید تجاری با ایران است که مشابه با سیستم اینس‌تکس اروپایی عمل کند.

«اینس‌تکس » کوتاه‌شده عبارتی انگلیسی به معنی «ابزار حمایت از مبادلات تجاری»، نام نهادِ تازه‌ای است که آلمان، فرانسه و بریتانیا برای کاهش اثر تحریم‌های آمریکا علیه ایران راه‌اندازی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، ظریف روز پنج‌شنبه همچنین در واکنش به سوالی درباره تمدید چند ساعته سفرش به ترکیه توضیح داد: «یکی از مقاماتی که قرار بود بنده با وی ملاقاتی داشته باشم، در آنکارا حضور نداشت و دیرتر وارد شد؛ البته قرار بود که امروز (پنج‌شنبه) وارد شود اما به دلیل دیدار شب گذشته زودتر وارد شد و بنده هم قدری صبر کردم تا بتوانم با وی ملاقات کنم.»

وی اشاره‌ای به نام مقام ترک نکرد، اما احتمالا اشاره وی به برات آلبایراک وزیر اقتصاد ترکیه است که اتفاقا داماد و از معتمدان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور است.

آقای آلبایراک از روز شنبه تا چهارشنبه هفته جاری به آمریکا سفر کرده و با طیفی از مقامات ارشد آمریکا از دونالد ترامپ رئیس جمهوری تا وزرای اقتصاد و خزانه‌داری آمریکا دیدار کرده بود.

گزارشی از دیدار احتمالی وی با ظریف در رسانه‌های ترکیه منتشر نشده است.

ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه، که همراه آلبایراک به واشنگتن سفر کرده بود، روز ۲۷ فروردین گفت انتظار آنکارا این است که دوباره از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران معاف شود.

اظهارات آقای همتی درباره «آمادگی سوئیس برای باز کردن کانال مالی با ایران» در حالی است که این کشور ماه‌هاست در تلاش‌ است ضمانت‌هایی جدی از وزارت خزانه‌داری آمریکا بگیرد که در صورت فروش اقلام بشردوستانه به ایران، بانک‌ها و شرکت‌های سوئیسی مشمول تحریم نشوند، اما تاکنون موفق نشده است.

منابع: شبکه‌های اجتماعی، مهر، فارس، شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی/ د. خ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG