لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۹

انتظار ترکیه برای گرفتن معافیت دوباره از تحریم‌های نفتی ایران


ابراهیم کالین (عکس از آرشیو)
ابراهیم کالین (عکس از آرشیو)

یک مقام رسمی ترکیه می‌گوید این کشور انتظار دارد آمریکا آن را از تحریمهای نفتی ایران دوباره معاف کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیم کالین، سخنگوی رئیس‌جمهوری ترکیه که همراه هیاتی عالی‌رتبه به واشنگتن سفر کرده است، سه‌شنبه ۲۷ فروردین گفت انتظار آنکارا این است که دوباره از تحریم‌ها معاف شود.

آمریکا آبان ماه سال گذشته ترکیه و هفت کشور دیگر را برای شش ماه از تحریمهای نفتی ایران معاف کرد، با این شرط که خرید نفت جمهوری اسلامی را بصورت چشمگیر (۲۰ درصد) کاهش دهند. تا دو هفته دیگر این مدت تمام خواهد شد و مشتریان نفتی منتظر هستند تا ببینند آیا دوباره اجازه خرید نفت از ایران را خواهند داشت، یا آمریکا معافیت آنها را تمدید نخواهد کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داده که ژاپن کلا خرید نفت ایران را متوقف کرده و پالایشگاههای هند نیز ماه گذشته سفارش خرید محموله جدید نفتی از ایران نداده‌اند.

برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی است که آمریکا تنها معافیت چین، هند، ترکیه و احتمالا کره جنوبی را تمدید کند و صادرات روزانه نفت ایران به حدود ۶۵۰ تا ۸۵۰ هزار بشکه سقوط کند.

صادرات نفت ایران اوایل پارسال ۲.۵ میلیون بشکه بود.

نوامبر پارسال (آبان ماه) ترکیه بخاطر عدم اطمینان از دریافت معافیت از آمریکا، خرید نفت از ایران را کلا متوقف کرد. ژاپن و کره جنوبی نیز به ترتیب برای ۲ و ۳ ماه کلا نفت از ایران نخریدند.

هفته جاری هیاتی عالی رتبه به رهبری برات آلبایراک وزیر اقتصاد ترکیه که اتفاقا داماد و از معتمدان رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری این کشور است، به آمریکا سفر کرد و به غیر از وزرای اقتصاد، تجارت و خزانه‌داری آمریکا، با دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشور نیز دیدار و گفتگو کرد.

ادامه دیدارها قرار است چهارشنبه انجام شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی آناتولی ترکیه، آلبایراک از مذاکرات انجام شده اظهار رضایت «بسیار» کرد و گفت بخشی از مذاکرات برای افزایش حجم تجارت دوجانبه از سطح ۲۰ میلیارد دلار کنونی به ۷۵ میلیارد دلار بود.

وی گفت که آقای ترامپ نگاه مثبتی به موضوعات مطرح شده در مذاگرات داشته و آنها را «سازنده و مثبت» خوانده است.

آلبایراک همچنین پیرامون خرید سامانه دفاعی «اس ۴۰۰» روسیه که با اعتراض شدید آمریکا مواجه شده، گفتگو کرده است و نتایج «گفتگوهای منطقی» را «مثبت» ارزیابی کرده است.

آلبایراک گفته است که سطح همکاریهای تجاری ترکیه و آمریکا باید به سطح روابط «استراتژیک امنیتی» دو کشور افزایش یابد.

ترکیه و آمریکا هر دو عضو ناتو هستند، اگرچه پیرامون طیفی از موضوعات از بحران سوریه تا همکاریهای تجاری ترکیه با روسیه و ایران میان دو کشور اختلاف وجود دارد.

روزنامه حریت ترکیه نیز گزارش داده است که آلبایراک روز یکشنبه با جمعی از سرمایه‌داران آمریکایی و مقامات شرکتها دیدار کرد که ارزش دارایی آنها روی هم رفته بالغ بر ۸ تریلیون دلار می شود.

این گزارش از قول مقامات ترکیه می‌نویسد «دیدارها پربار است».

منابع: رویترز، آناتولی، حریت. د.خ
XS
SM
MD
LG