لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۱

هشدار آمریکا به آسیایی‌ها درباره «تاکتیک‌های» ایران در دور زدن تحریم‌ها


سیگال مندلکر به آسیا سفر کرده است.
سیگال مندلکر به آسیا سفر کرده است.

یک مقام ارشد در دولت ایالات متحده به کشورهای آسیایی و مشخصا مالزی و سنگاپور هشدار داد که در مورد «تاکتیک‌های ایران برای دور زدن تحریم‌ها» هشیار باشند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم سیگال مندلکر، معاون امور تروریسم و امور مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا، که به سنگاپور سفر کرده است، روز جمعه، ۹ فروردین، به خبرنگاران گفت آمریکا طی هفته جاری «فشار مضاعفی» علیه ایران اعمال کرده است: «کشورها باید دید دقیق‌تری نسبت به روش‌های فریبنده ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش نفت داشته باشند».

این مقام همچنین وعده داد که درباره تبعات نقض تحریم‌های آمریکا، طی هفته جاری با مقامات مالزی، سنگاپور و هند گفت‌وگو خواهد کرد.

ایران تاکنون به روش‌های گوناگونی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش پنهانی نفت متوسل شده است: از تغییر پرچم کشتی تا تغییر نام، رنگ، ثبت در دیگر کشورها، خاموش کردن سیگنال ردیابی نفتکش، تخلیه نفت به نفتکش‌های دیگر در آب‌های آزاد و غیره.

سیگال مندلکر روز جمعه با اشاره به تحریم‌های هفته گذشته آمریکا علیه افراد و شرکت‌هایی که درگیر برنامه هسته‌ای بودند گفت که طی هفته جاری نیز تدابیری علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی، اماراتی، ترکیه و غیره که در نقض تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران دست داشتند اعمال شده است.

آمریکا به هشت کشور، شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان در ماه نوامبر (آبان) شش ماه معافیت داد تا خرید نفت از ایران را به صورت محدود ادامه دهند. این معافیت در ماه مه آینده، اردیبهشت‌ماه، به اتمام می‌رسد.

صادرات نفت و میعانات گازی ایران از ۲.۵ میلیون بشکه در ابتدای سال گذشته به حدود ۱.۱ میلیون بشکه رسیده است.

در این میان، خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارش دیگری خبر داد که پالایشگاه‌های ژاپن با نزدیک شدن به زمان پایان معافیت نفتی آمریکا برای مشتریان ایران، خرید نفت جمهوری اسلامی را متوقف کرده‌اند.

معمولا یک ماه طول می‌کشد که محموله‌های نفتی بارگیری شده از ایران به ژاپن برسد و پول آن پرداخت شود، لذا پالایشگاه‌های این کشور از همین فروردین‌ماه به فکر توقف خرید نفت ایران افتاده‌اند تا ببینند آیا آمریکا معافیت‌ها را تمدید خواهد کرد یا نه.

آخرین محموله نفتی ایران به ژاپن قرار است ۹ آوریل (۲۰ فروردین) به این کشور برسد.

ژاپن خرید نفت از ایران را حتی قبل از تحریم‌های نفتی آمریکا در ماه نوامبر (آبان) پارسال متوقف کرده بود، اما دوباره در اواخر ماه ژانویه از سر گرفت.

ایران در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ روزانه به طور متوسط ۸۶ هزار و ۴۳۰ بشکه نفت به ژاپن فروخته است که حاکی از ۳۳ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه در سال گذشته است.

آمریکا در ماه نوامبر با ارائه معافیت به هشت مشتری ایران، از آنها خواست که خرید نفت ایران را «به شکل چشمگیر» (۲۰ درصد) کاهش دهند.

آمارها نشان می‌دهد که ژاپن بسیار کمتر از آن چه مجاز بوده، نفت از ایران خریده است و به جای آن واردات از دیگر کشورهای خاورمیانه، روسیه و حتی خود آمریکا را افزایش داده است.

سخنگوی شرکت «فوجی اویل» ژاپن به رویترز گفته است که بعد از ماه مارس خرید نفت از ایران بسیار سخت است: «شرکت‌های بیمه و بانک‌ها می‌خواهند مطمئن شوند که همه پرداخت‌ها و تعاملات مالی قبل از اتمام زمان معافیت‌های آمریکا پایان خواهد یافت.»

رویترز می‌نویسد پالایشگاه‌های ژاپن، دولت این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند تا برای گرفتن معافیت دوباره از آمریکا جهت خرید نفت ایران رایزنی کند.

مقامات ژاپن و آمریکا اوایل ماه مارس در واشینگتن دیدار کردند.

این در حالی است که برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه، هفتم فروردین، از بخش انگلیسی «صدای آمریکا» پخش شد تأکید کرد سیاست آمریکا این است که دیگر معافیت نفتی از تحریم ایران را تمدید نکند.

منابع: خبرگزاری رویترز، رادیوفردا/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG