لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

مقام نظامی ایران از بازنگری در آیین نامه‌های سامانه پدافند هوایی خبر داد


بقایای بوئینگ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف.
بقایای بوئینگ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح ایران سه شنبه ۲۴ دی ماه گفته است، حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی توسط یگان پدافندی سپاه «یک خطای انسانی» بوده و بازنگری در دستورالعمل ها و آیین نامه‌های پافند هوایی آغاز شده است.

بوئینگ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در مسیر تهران- کی‌یف روز ۱۸ دی توسط یگان پدافندی سپاه پاسداران سرنگون شد. در این سانحه ۱۷۶ نفر جان باختند.

تهران می‌گوید، پس از حمله موشکی ایران به اهداف آمریکایی در عراق، هواپیمای مسافری اوکراینی به سوی یک پایگاه نظامی حساس سپاه پاسداران در نزدیک تهران حرکت می‌کرده و به اشتباه هدف پدافند هوایی قرار گرفته است.

علی عبداللهی، معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح، در برنامه گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی با اشاره به این که سرنگونی این هواپیمای مسافری «یک خطای انسانی» بوده، گفت: «پس از این حادثه و در همین مدت کوتاه بخش زیادی از آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را بازنگری کردیم و بخش دیگری نیز در حال بازنگری است تا اگر اشکالات احتمالی وجود دارد، رفع شود؛ همچنین سامانه ها و چیدمان و سایر موارد هم در حال بازنگری است.»

وی همچنین در خصوص احتمال «جنگ الکترونیک» آمریکا گفته است، «با توجه به سامانه مربوطه و هواپیما، مقداری سخت است که اعلام کنیم چنین اتفاقی افتاده است» ولی «تیم بررسی سایبری و جنگ الکترونیک هم تشکیل داده ایم تا این بررسی را انجام دهند.»

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح همچنین در خصوص احتمال «نفوذ» گفته است که « سیستم اطلاعاتی» در حال بررسی این موضوع است و هنوز تحقیقات در این زمینه تمام نشده است که احتمال آن رد شود.

در همین زمینه، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه از بازداشت «چند نفر» در ارتباط با پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی خبر داد.

وی در خصوص زمان وقوع این شلیک به این هواپیمای مسافری و زمان اطلاع رسانی نیز گفته است، « بعد از یک ساعت یا ۴۵ دقیقه » به فرمانده نیروی هوافضای سپاه اطلاع داده می شود و «او هم به سلسله مراتب خود اطلاع می‌دهد.»

این مقام نظامی می‌گوید که پس از ۳۷ ساعت تحقیق و تجمیع گزارش‌ها، « علت واقعه در حد قابل بررسی محرز شد و ستادکل نیروهای مسلح درخواست جلسه اضطراری شورای عالی امنیت ملی را ارائه داد.»

این در حالی است از زمان سقوط این هواپیما، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به مدت سه روز شلیک موشک به این هواپیما را انکار کردند وعلت سقوط آن را ناشی از «نقص فنی» اعلام می کردند، ولی پس از واکنش گسترده جهانی به این موضوع، ستاد مشترک نیروهای مسلح روز شنبه اعلام کرد که یگان موشکی سپاه این هواپیما را به صورت «غیرعمد» سرنگون کرده است

علی عبداللهی همچنین در بخش دیگری گفته است که در جریان حملات موشکی ایران به پایگاههایی در عراق که نیروهای آمریکایی در آنها حضور داشتند، گزارشی از در خصوص حملات آمریکا دریافت می شود، اما سپس وضعیت قرمز رفع می شود.

معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرده است: «پس از مدتی که مرکز وضعیت را از قرمز خارج می‌کند، ارتباط سامانه دچار اختلال می‌شود و خروج از وضعیت قرمز را دریافت نمی‌کند، در چنین شرایطی اپراتور سامانه هواپیما را یک هدف نزدیک شونده می‌بیند و متاسفانه به سمت آن شلیک می‌کند.»

در همین حال، روز گذشته ویدئوی جدیدی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد یگان موشکی سپاه پاسداران دو فروند موشک به سمت هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون شده، شلیک کرده است.

در حالی که امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه، از شلیک تنها یک موشک به این هواپیما خبر داده بود٬ ولی ویدئوی جدید نشان می‌دهد که دو فروند موشک در فاصله‌ای تقریبا ۳۰ ثانیه‌ای به هواپیمای اوکراینی شلیک شده است.

XS
SM
MD
LG